AEA:s Anders Edward ny kanslichef på SACO

1 maj, 2007

Anders Edward, kassaföreståndare för AEA luttrad efter höstens alla turer kring a-kassorna, blir ny kanslichef på SACO. Ett självklart val men ändå överraskande, kanske till och med för honom själv? Fast egentligen inte, menar Anders Edward. – Det var ganska lätt att bestämma sig, när jag väl fick frågan om jag skulle söka. Även om det blir svårt att lämna en så otroligt väl fungerande arbetsplats och alla fantastiska medarbetare. Blir bonde till sist Lockelsen i att hinna med ytterligare en utmaning innan det är dags att avsluta yrkeslivet var helt enkelt för stark. Och avslutningen är redan bestämd. – Jag har lovat mig själv att köra de sista yrkesverksamma åren som bonde hemma på gården Skölsta Stall i Vaksala utanför Uppsala. Det är tio hektar mark med tio hästar varav två egna, som han driver tillsammans med hustrun Berit. En verksamhet så långt man kan komma från de senaste månadernas hektiska arbete med en ny regerings nya a-kassepolitik. Det har varit en tuff tid för Anders och alla medarbetare på AEA, Akademikernas a-kassa. – Men vi har klarat av det, säger han med ett stort mått av stolthet i rösten. En stolthet som framför allt gäller den egna personalen. – Visst, vi tappade 20 000 medlemmar under december–januari, men nu har trenden vänt och vi har på nytt fler som söker in- än utträde. AEA har idag ca 584 000 medlemmar. A-kassornas framtid är alldeles självklart ljus framför allt om de får fortsätta att drivas i sin nuvarande privaträttsliga form. Att förstatliga kassorna vore ett stort misstag, menar Anders Edward. Sympati för SACO – Självklart kommer jag även i fortsättningen att vara engagerad i frågorna kring a-kassan och arbetsmarknaden i stort. Men nu ser jag fram mot kanslichefsjobbet på SACO, med allt vad det innebär. En annan viktig del av det nya jobbet är kontakten med förbunden. – Det ser jag också fram emot, säger Anders Edward, som före tiden på AEA satt tio år i kansliledningen för SACO-förbundet Legitimerade sjukgymnasters riksförbund. Tre månaders uppsägningstid innebär att Anders Edward kommer till SACO allra senast i slutet av maj.