Notiser

1 april, 2006

UPPSALA FÅR NY REKTOR

Professor Anders Hallberg blir ny rektor för Uppsala universitet från den 1 juli 2006 till 31 mars 2010.
Anders Hallberg är idag professor i läkemedelskemi och dekanus vid den farmaceutiska fakulteten vid Uppsala universitet. Han fick sin doktorsexamen vid Lunds universitet och efter ett par års forskning i USA anställdes han som kemichef på Astra i Lund.
Han har varit ordförande i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper sedan starten. Hans forskning, som har belönats med flera vetenskapliga priser, berör huvudsakligen organisk syntes och utveckling av nya läkemedel mot infektionssjukdomar som främst drabbar den fattigare delen av världen, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

AKADEMISKA KARRIÄRVÄGAR SKA UTREDAS

Ändringar i LAS, lagen om anställningsskydd, som ska stärka anställningsskyddet för visstidsanställda har nyligen lämnats på remiss till lagrådet. Men ändringarna innebär bland annat att undantag kan göras till exempel för HF, högskoleförordningen.
Regeringen kommer inom kort att tillsätta en ny utredning om akademiska
karriärvägar.

LENA NORDHOLM NY REKTOR FÖR HÖGSKOLAN I BORÅS

Professor Lena Nordholm är ny rektor för Högskolan i Borås sedan 2 mars. Hon har varit tillförordnad rektor sedan juli 2005. Förordnandet sträcker sig till 31 juli 2009.
Lena Nordholm är professor i psykologi med inriktning mot vård och omsorg. Hon är knuten till Institutionen för vårdvetenskap vid Högskolan
i Borås. Hon har varit prorektor vid denna högskola sedan hösten 2001.