Ny ombudsman i Uppsala

1 september, 2003

Maria Mattiasson är ny lokal SULF-ombudsman vid Uppsala universitet. Från 1 maj vikarierar hon för Thérèse Hartman, som antagits till forskarutbildningen vid universitetet och som nu är doktorand i pedagogik.
Sedan ett och ett halvt år tillbaka har Maria Mattiasson arbetat på det lokala SACO-rådets kansli och därmed också samarbetat med Thérèse Hartman.
Maria Mattiasson är adjunkt med särskilt intresse för muntlig framställning.
– Det är roligt att tala inför publik. Jag gillar samspelet med människor, till exempel att undervisa.
Hon föredrar grupper på 15-20 personer.
Många människor är rädda för att hålla tal och stå i centrum för andras uppmärksamhet och tysta tyckanden. Men om det går galet finns ingen anledning att misströsta.
– Det är bara att gå vidare. Om det oförutsedda inträffar gäller det att ta det lugnt. Om jag tar det lugnt, så gör mina åhörare det också.
Maria Mattiasson är så gott som teologie kandidat. Någon detalj saknas, men så småningom ska hon ta ut examen.
Hon började studera på religionsvetarprogrammet i Uppsala år 1993. Hennes inriktning var livsåskådningsfrågor och socialpsykologi. Från 1999 deltog hon i universitetets treåriga projekt ”Tala ut! – Tal och samtal i universitetsmiljö”.
Även fackliga frågor har engagerat henne. Tillsammans med Thérèse Hartman har hon arbetat med en föreläsningsserie för medlemmarna. En av föreläsningarna handlade om examinationsmetoder, en annan om ledarskap. De har också startat Akademika, ett nätverk för kvinnor i akademin.
Maria Mattiasson har en något ovanlig bakgrund. Hon har vuxit upp i Bagdad i Irak i tre år och i Maputo i Mozambique i fem år. Förklaringen är att fadern arbetade åt Scania.
– Jag var 15 år när vi flyttade hem igen.
Familjen flyttade då till Nyköping. Men Maria Mattiasson har stannat i Uppsala, allt sedan hon började sina studier där.

EVA RÅDAHL