Juridiska fakulteten central för Hongkongs framtid

Som professor vid fakulteten för juridik vid University of Hong Kong befinner sig Michael Davis i stormens öga för kampen om Hongkongs akademiska frihet. Han jobbar nämligen tillsammans med Johannes Chan som återfinns vid samma fakultet, och har tidigare även varit kollega med Arthur Li.

17 februari, 2016
Jojje Olsson
Stödet för demokratiska reformer är särskilt starkt vid fakulteten för juridik, menar professor Michael Davis.

Läs gärna först: Akademisk frihet under press

Fakulteten för juridik vid University of Hong Kong, HKU, spelar en stor roll för stadens framtid. Det menar Michael Davis, som varit professor där sedan 2011:
– Många av stadens lärosäten fokuserar på Kinas lagsystem, medan vi lär våra studenter att tolka Basic Law på ett vis som är värdigt ett rättssamhälle. Det oroar politikerna i Peking och har gjort Johannes Chan till måltavla för en bredare konflikt.
Basic Law är Hongkongs egen grundlag som trädde i kraft 1 juli 1997, då den gamla brittiska kronkolonin överlämnades till Kina. Lagen garanterar bland annat rättssäkerhet och respekt för mänskliga rättigheter, samt har demokrati och fria val som slutmål. Men enligt Davis är den skriven på ett vis som innebär att Peking kan göra egna tolkningar av texten.
Bland annat ska den valkommitté som utser stadens regeringschef enligt Basic Law ”återspegla samhället”, vilket den enligt Davis absolut inte gör. Med samma breda tolkningsutrymme menade många i det politiska etablissemanget att studenterna som lämnade universiteten för att demonstrera på stadens gator under Occupy Central underminerade hela rättssamhället, vilket enligt Davis inte heller var fallet.

Rättssäkerhet grunden för självstyret
Davis menar att rättssäkerhet är grunden för Hongkongs självstyre, och att stödet för demokratiska reformer därför är starkt just vid fakulteten för juridik vid HKU. Då Johannes Chan var nära att röstas fram till en betydande position i universitetsrådet lät reaktionerna därför inte vänta på sig från aktörer med lojalitet mot fastlandskina.
– Den media här i Hongkong som står Kina nära har skrivit över 350 artiklar och krönikor med såväl yrkesmässig som privat kritik mot Johannes Chan. I hela samhället finns spänningar mellan liberala och de som vill närma sig Kina. Chan har blivit främsta måltavla för Pekings syn på relationen mellan Kina och Hongkong, säger Davis.

Ingen kontroversiell figur
Och detta sker trots att ­Johannes Chan enligt Davis inte alls är någon kontroversiell figur, utan snarare har en neutral inställning till sakfrågor och främst förespråkar att Hongkong bör följa sin egen konstitution. Till skillnad mot exempelvis biträdande juridikprofessorn Benny Tai, som också återfinns vid samma fakultet och var en av de främsta drivkrafterna bakom Occupy central, så var Chan knappt inblandad alls i de stora protesterna.
– Under större delen av Occupy Central var Chan inte ens i Hongkong, utan på semester i USA. Han har förvisso försvarat rörelsen och understrukit studenternas rätt till fredliga protester, men har inte på något vis likt [Benny] Tai uppmanat till civil olydnad, säger Michael Davis.
Men, säger Davis i nästa andetag, nu verkar det som att det räcker att stå upp för akademisk frihet inom fakulteten för juridik för att väcka ilska hos politikerna i Peking. Den allmängiltiga etiketten på dem som försvarar Basic Law på detta vis är att de har ett ”förvirrande synsätt” på relationen mellan Kina och Hongkong.

Jämförde studenter med rödgardister
Michael Davis har även varit kollega med Arthur Li, då denne var vice kansler för Chinese University of Hong Kong där Davis tidigare var professor. Han beskriver Li som en kontroversiell och frispråkig figur som aldrig drar sig för att förolämpa sina meningsmotståndare. Under ­Occupy Central jämförde han studenterna med rödgardister under Kinas kulturrevolution, och menade att de främst vill framstå som hjältar inför sina flickvänner.
Under sin tid som utbildningsminister (2002–2007) hamnade Li också i två kontroverser. Han ville dels para ihop Chinese University of Hong Kong med sitt eget utbildningsministerium, dels minska undervisningen av engelska vid stadens grund­skolor.

Jojje Olsson