Många universitet och högskolor har formella värdegrunder, som skall utgöra en grund för organisationens agerande, drift och undervisning. Därtill har man många kurser och program som är värderingsbaserade, speciellt i hållbarhet. Men är denna värderingsorientering effektiv avseende studenterna, det vill säga påverkas studenterna av högskolornas värderingar och deras värderingsbaserade kurser och program?

Sven-Olof Yrjö Collin
Professor i företagsstyrning, Free University of Scania
Ekonomutbildningar har misstänkts för att påverka studenter mot mer egoistiska värderingar. Undersökningar från USA har ibland, men inte alltid, visat på det. Undersökningar från Europa har oftast visat på att studenter kommer till ekonomutbildningar med värderingar som är mer egoistiska än till exempel de studenter som börjar inom humanistiska ämnen. Däremot tycks inte utbildningen påverka studenternas värderingar.
Jag har, tillsammans med olika kollegor, utfört enkätbaserade undersökningar på ekonomstudenter på en högskola i Sverige, på ekonom- och humaniststudenter på två universitet i Ukrainas största universitetsstad, Kharkiv, och två universitet i centrala Italien. Värderingarna vi undersökte var idealism, det vill säga i vilken utsträckning en individ beaktar andras välbefinnande, och relativism, det vill säga i vilken utsträckning en individ förkastar en universell moral.
Vi fann överlag att ekonomstudenter, när vi kunde jämföra med humaniststudenter, hade något lägre grad av idealism när de kom till utbildningen. Vi fann däremot inte någon nämnvärd förändring under utbildningen, förutom möjligen, i några fall, en högre rad av idealitet hos ekonomerna. Våra undersökningar antyder att ekonomutbildning inte nämnvärt påverkar studenters värderingar, och i den mån de gör det, är det mot aningen mer idealistiska värderingar.
Svenska värderingsorienterade högskolor och högskoleutbildningar borde göra liknande undersökningar som dem jag och mina kollegor gjort. Man utvärderar kurser, både genom kursutvärderingar och genom betygsresultat. På samma sätt borde det vara angeläget för högskolorna och deras intressenter att granska effektiviteten i deras värderingsorientering.
Sven-Olof Yrjö Collin
Professor i företagsstyrning
Free University of Scania
