De gör podd om forskning, studier och akademi

Hallå där Julia Milder, kommunikatör på Stockholms universitets­bibliotek som tillsammans med kollegan Cecilia Burman producerar podden Bakom bokhyllan.

15 december, 2021
Stockholms universitetsbibliotek
Cecilia Burman och Julia Milder släpper ett avsnitt i månaden av vetenskapspodden Bakom bokhyllan.

Vad är det ni gör?
– Bakom bokhyllan är en vetenskapspodd som rör sig mellan studielivet, akademin och forskningen. Den handlar om frågor som forskningens förutsättningar, akademisk frihet, jämställdhet inom akademin och öppen vetenskap som är en av UB:s stora frågor.

Hur länge har ni hållit på?
– Första avsnittet släpptes i september 2018, och nu gör vi ett avsnitt i månaden.

Vilken är er målgrupp?
– Vi vill rikta oss till forskare och universitetslärare, men också studenter och folk i allmänhet. Vi försöker ha ett tilltal som funkar för folk som står utanför den akademiska världen.

Hur hittar ni ämnen att ta upp?
– Vi jobbar på ett stort universitet och det är en aldrig sinande källa till uppslag och idéer. Svårigheten brukar vara att välja vad vi ska göra av allt det som finns på universitetet. Ämnena kommer aldrig att ta slut, det finns alltid mer att berätta.

Vad har ni för planer för framtiden?
– Vi vill komma ut lite mer nu när samhället förhoppningsvis blir mer öppet igen, och vara med i olika sammanhang, som Vetenskapsfestivalen. Innehållsmässigt fortsätter vi att belysa forskning och akademin. Det blir ett avsnitt om Accelerator, konsthallen vid SU som vi har samarbete med, ett avsnitt om medborgarforskning är planerat och det blir mer om öppen vetenskap.

Stockholms universitetsbibliotek