Universitetsläraren har frågat svenska lärosäten om de har kvar sitt konto på X och hur de använder sociala medier i stort. Det visar sig att nästan samtliga tillfrågade har lämnat X eller låter kontot vara inaktivt.
Karolinska institutet, KI, har just avaktiverat sitt konto på plattformen.
– Vi tog upp den här diskussionen redan sommaren 2023 efter att Twitter bytt ägare och blivit X. Då släppte man åter in konton som stod för saker vi inte vill stå för. Man tillät också vidlyftiga kommentarer vilket drabbade oss på många sätt, säger Peter Andréasson, kommunikationsdirektör på Karolinska institutet.

Peter Andréasson
Kommunikationsdirektör, Karolinska institutet
Men då, för ett och ett halvt år sedan, bestämde sig KI för att vara kvar på X ett tag till.
– Men som kanalen har utvecklats blev det nästan rent kontraproduktivt att vara med där. Så många användare använder X för att sprida rykten, felaktiga fakta och rena lögner. Det är närmast en toxisk miljö. Dessutom har ett antal av våra forskare utsatts för trakasserier, hot, kallats olika tillmälen och anklagats för olika saker just på X och det har ökat kraftigt de senaste ett och ett halvt åren.
I stället för X använder KI en rad andra sociala medier.
– Vi jobbar ju jättemycket med forskningskommunikation så vi ser ständigt över vilka kanaler vi kan använda för att effektivt nå ut till de målgrupper som vi vill nå när det gäller vår forskning.
KI:s sociala mediestrategi går ut på att utgå ifrån vilka målgrupper som finns på de olika kanalerna.
– Vår strategi är rätt basal. Vi ska prata om rätt saker i rätt kanaler. Det är i stort sett vad det handlar om.
Exempelvis använder man Tiktok för studentrekrytering och studentkommunikation eftersom plattformen är inriktad på en yngre målgrupp som antingen ska börja plugga, eller redan har börjat plugga.
”Vi försöker nu bygga upp Bluesky som vårt nya X.”
KI har också sedan ett år tillbaka etablerat ett konto på Bluesky (en oberoende avknoppning från Twitter).
– Vi försöker nu bygga upp Bluesky som vårt nya X. Det är framför allt där vi kommer att redovisa forskningsnyheter på sociala medier. Bluesky har fortfarande små siffror, vi har ungefär 2 000 följare, men de ökar snabbt.
Peter Andréasson poängterar att sociala medier är ett föränderligt landskap.
– Om jag ska ge ett generellt råd till lärosäten, så är det att man hela tiden ser över och ifrågasätter och kritiskt granskar de här olika kanalerna, för de förändras och de som följer dem förändras. Så det är viktigt att man inte av slentrian är kvar utan att man hela tiden håller lite omvärldskoll på kanalerna. Man vill ju synas i rätt sammanhang och nå ut till rätt grupper och då är det viktigt att veta vem som säger vad och på vilken plattform.
Han trycker också på att det blivit mer angeläget att kommunicera forskning.
– Speciellt är det allt viktigare i dessa dagar när det förekommer så mycket fake news och falska uppgifter och medvetet planterade konspiratoriska teorier. Där har ju alla lärosäten och alla seriösa forskare ett jättestort uppdrag att bidra till en evidensbaserad bas i världen, säger Peter Andréasson.
Umeå universitet har nyligen slutat publicera innehåll på X.
– Under hela förra året såg vi att hur många människor vi nådde, och även hur många som valde att engagera sig i innehållet på X, stadigt gick neråt. Givet att vi inte har hur mycket resurser som helst, så har vi känt att det inte längre är lönt att befinna oss på X, utan att vi koncentrerar våra resurser på andra sociala plattformar, säger Evelina Åberg som är kommunikatör och ansvarig för sociala medier vid Umeå universitet.
”Nu har ju bilden av X blivit väldigt negativ. Om vi befinner oss på en sådan plats kan det påverka varumärket negativt.”
Till det kommer att X har blivit en alltmer komprometterande omgivning, påpekar hon.
– Nu har ju bilden av X blivit väldigt negativ. Om vi befinner oss på en sådan plats kan det påverka varumärket negativt, säger Evelina Åberg.

Evelina Åberg
Sociala medier-ansvarig, Umeå universitet
Umeå universitet satsar i stället på att synas på andra plattformar som Linkedin, Instagram och Youtube.
– Några av de saker vi försöker göra är att vi vill locka studenter till att plugga hos oss. Vi vill att folk ska tycka att vi verkar vara en bra arbetsplats och vill komma hit och jobba. Vi vill också nå ut med forskning.
Till de andra sociala medierna kommer Tiktok.
– Vi har ett konto på Tiktok där vi riktar oss mot en yngre målgrupp, primärt 18 till 24 år. Vi försöker nå presumtiva studenter och få dem att välja oss. För det har vi anställt några studenter som gör videor i samarbete med oss med vanliga frågor och svar som man brukar ha när man ska söka till universitet. Hur är det att bo i Umeå? Hur ska jag veta vad jag ska välja? Varför ska jag välja Umeå i stället för någon annan stad? Hur är det att flytta hemifrån för att börja plugga?
Algoritmerna i dagens sociala medier premierar video.
– Även Facebook och Instagram och till och med Linkedin har börjat lyfta video. Och video är resurskrävande. Det tar längre tid att producera videor och det ligger mycket mer jobb bakom än för annat innehåll.
Och det fungerar inte med likadana videor på de olika plattformarna. Videosnuttarna ska vara av olika längd, och omväxlande i stående och i liggande format, ibland efterfrågas enklare ”autentiska” produktioner, ibland mer polerade. Detta kräver mycket arbete.
– Därför måste vi välja de kanaler där vi kan nå ut och försöka lägga mer kraft på dem. Jag tror att vi kommer se allt mer att företag, myndigheter och andra helt enkelt väljer bort vissa sociala medier. Man måste bestämma: Vad är det vi vill säga? Var finns den publik vi vill nå och försöka rikta oss mot? För det går inte att finnas överallt om man vill göra det bra, säger Evelina Åberg.
Lärosätena som lämnat X
23 svenska lärosäten har svarat på Universitetslärarens mejlenkät. 20 av dem har lämnat X.
Lämnade X för minst ett år sedan:
Chalmers tekniska högskola
Karlstads universitet
Luleå tekniska universitet
Mälardalens universitet
Sveriges lantbruksuniversitet
Södertörns högskola
Örebro universitet
Lämnade X nyligen eller vid ospecificerad tidpunkt:
Blekinge tekniska högskola
Göteborgs universitet
Högskolan i Borås
Högskolan i Gävle
Högskolan i Halmstad
Högskolan i Jönköping
Högskolan i Skövde
Högskolan Väst
Karolinska institutet
Malmö universitet
Stockholms universitet
Umeå universitet
Uppsala universitet.
Kvar på X:
Lunds universitet har kvar ett engelskspråkigt konto och KTH har kvar ett konto. Båda ska utvärdera närvaron de närmaste veckorna. Högskolan Dalarna är kvar på X men har planer på att lämna.