Åtta nya rektorer på ett år – så mycket tjänar de

Medianlönen för rektorer vid landets lärosäten är 121 150 kronor i månaden. Mest tjänar Lars Strannegård vid Handelshögskolan i Stockholm, som har 247 400 kronor. Ingen av dem har en månadslön under 100 000 och kvinnliga rektorer tjänar mindre än manliga.

12 september, 2024
Juliana Wiklund, Högskolan i Jönköping, Göteborgs universitet, Malmö universitet, BTH
Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan i Stockholm (till vänster), tjänar mest av rektorerna. Sedan senaste lönerevisionen har åtta rektorer bytts ut. Några av de nya är Måns Svensson vid Högskolan i Jönköping, Malin Broberg vid Göteborgs universitet, Mia Rönnmar vid Malmö universitet och Henric Johnson vid Blekinge tekniska högskola. Hela listan finns längst ned i artikeln.

Sedan förra årets lönerevision har åtta rektorer lämnat sina tjänster. De som sitter kvar sedan dess har fått löneökningar på mellan 4 och 5,3 procent i årets lönerevision. Undantagen är de två som tjänar mest.

Lars Strannegård vid Handelshögskolan i Stockholm har en ny månadslön på 247 400 kronor, vilket innebär en löneökning på 3 procent. Martin Nilsson Jacobi, rektor vid Chalmers, tjänar 211 000 kronor i månaden. Det betyder att hans löneökning landade på 1,9 procent.

Bland de fem rektorer som tjänar mest finns två kvinnor. Karolinska institutets Annika Östman Wernersons nya månadslön är 151 900 kronor och Astrid Söderberg Widding vid Stockholms universitet har numera 138 900. De placerar sig därmed på tredje respektive femte plats på listan.

Rektorernas medianlön har ökat från 116 450 kronor i månaden 2023 till 121 150 kronor i år. De manliga rektorerna har en medianlön på 121 350 kronor, samtidigt som deras kvinnliga kollegors ligger på 116 350 kronor.

Ny på topp fem på listan  är Måns Svensson, som ersatte Agneta Marell som rektor vid Högskolan i Jönköping 1 april i år. Hans nya lön är 140 500 kronor.

I början av september i år tillträdde den senaste i raden av nya rektorer, då Henric Johnson klev in vid Blekinge tekniska högskola med en månadslön på 109 300 kronor. Övriga nya rektorer är Ellen Røed vid Stockholms konstnärliga högskola, Per-Henrik Holgersson vid Kungliga Musikhögskolan, Malin Broberg vid Göteborgs universitet, Mia Rönnmar vid Malmö universitet, Jörgen Elbe vid Högskolan Dalarna och Anna Valtonen vid Konstfack.

De tre rektorer som tjänar minst i sammanhanget jobbar alla på konstnärliga lärosäten. Ellen Røed vid Stockholms konstnärliga högskola har 109 000 kronor i månaden och Per-Henrik Holgersson vid Kungliga Musikhögskolan tjänar 107 000 kronor i månaden. Minst av samtliga tjänar Sanne Kofod Olsen, som har 103 000 kronor.

Fotnot: Statliga högskolor och universitet lyder under utbildningsdepartementet, som anger lön för respektive rektor en gång om året. Undan­taget är SLU, som lyder under landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Chalmers, Handelshögskolan i Stockholm och Hög­skolan i Jönköping drivs via privata stiftelser. Där sätts rektors lön av styrelsen.

Nummer 4, 2024
Nummer 3, 2024