Professor blev högstadielärare: ”Här gör jag skillnad”

Hallå där, Christer Wingren, som har gått från att vara professor i teknologi i Lund till att bli högstadie­lärare i matte och NO i Slite på Gotland.

27 maj, 2024

Varför detta karriärbyte?
– Jag hade arbetat på universitet som forskare, professor och lärare i runda slag 18 år och kände att jag ville göra något annat. Jag tyckte alltid det var roligast när jag undervisade och jag fick en brinnande känsla av att jag ville jobba med ungdomar och bestämde mig för att bli högstadielärare. Att det blev just på Gotland beror på att min fru kommer härifrån och vi har länge funderat på att flytta hit.

Christer Wingren

Högstadielärare i matte och NO i Slite på Gotland

Hur gick bytet till?
– Jag gick ett spår hos Teach for Sweden som innebar att jag jobbade fyra dagar i skolan och pluggade en dag i veckan med betalning. Jag har inte fått några nya studiemedel.

Funkar lärarjobbet som du tänkt?
– Jag tycker det ger mig precis det jag var ute efter. Jag ville känna att jag gör skillnad och det gör jag här, varje lektion, varje dag, hela tiden. Eleverna behöver någon som kan sitt ämne, som gillar att undervisa, som kan undervisa och som verkligen vill vara här. Och ju längre ut man kommer på landsbygden desto mer utmanande är upptagningsområdet.

Ser du några nackdelar jämfört med universitetet?
– Du får gå ner lite i lön men du vinner andra saker i stället. Det beror ju på vad man värderar i livet.

Är det något du vill lägga till?
– Det är faktiskt jättekul att jobba som högstadielärare!

Nummer 3, 2024