Vetenskapsrådet satsar på att nå ut med forskning

Hallå där Mikael Jonsson, kommunikationschef vid Vetenskaps­rådet, som beställt rapporten Forskning för alla.

10 november, 2022
Mikael Jonsson

Vad är det här för rapport?
– Under en längre tid har vi diskuterat hur vi kan utveckla samarbetet inom akademin och med en nationell plattform nå ut med forskning till det omgivande samhället och öka förståelsen för den vetenskapliga processen. 2019 gjorde vi en undersökning och upp mot 70 procent av de tillfrågade organisationerna var positiva. Men så kom pandemin och nu har vi med den nya undersökningen återupptagit diskussionen. Med oss har vi att efterfrågan på evidensbaserad kunskap ökat avsevärt under pandemin.

Vad är det ni planerar?
– Inledningsvis handlar det om hur vi kan utveckla Forskning.se och Expertsvar och lägga till fler tjänster. Utöver att publicera forskningsresultat kan vi utveckla servicen till journalister som vill skriva om forskning.

Hur konkreta är planerna?
– Rapporten är ett beslutsunderlag som vi ska ta vidare. Under nästa år påbörjar vi en dialog med lärosäten och andra intressenter.

Vem ska bekosta det här?
– Åtminstone initialt kommer VR att bära merparten av kostnaden. Men vi hoppas givetvis att de som visat intresse bidrar till finansieringen.

Har ni utländska förebilder?
– Vi tittar på Forskning.no och Videnskap.dk och även på Science Media Center i Storbritannien.

När kan detta bli verklighet?
– Jag hoppas att vi har en bra dialog nästa år och kan lansera något under 2024.