”Krönikan handlar om generella förväntningar”

MarieLouise Samuelsson svarar Forska!Sverige

12 oktober, 2022

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Forska!Sverige anser att jag bygger hela min krönika på ”en grov feltolkning utan att ens dubbelkolla fakta”.

Forska!Sverige har givetvis all rätt att i sin tur tolka krönikan precis som de vill, men man behöver inte läsa särskilt uppmärksamt för att inse att krönikan tar Forska!Sveriges brev till Ulf Kristersson som utgångspunkt för reflektioner över sådant som inte handlar om Forska!Sverige,  som medielogik, generella förväntningar på ministrar och forskning samt vad som krävs av den som ingår i en regering.

En krönika är en fri text, men ska självfallet inte innehålla faktafel, dock framgår inte av repliken från Forska!Sverige om det förekommer sådana eller vad det är jag borde ha ”dubbelkollat”.

Frilansjournalist och nyhetskrönikör i Universitetsläraren

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se