Anna Ekström ersätter Matilda Ernkrans

Anna Ekström är ny minister för högskole- och forskningsfrågor. Hon ersätter Matilda Ernkrans, som flyttar till utrikesdepartementet.

30 november, 2021
Linus Hellerstedt
Anna Ekström, (S), blir utbildningsminister med ansvar för högre utbildning och forskning.

Under tisdagen presenterade nyvalde statsministern Magdalena Andersson, (S), en rad nya statsråd. En förändring är att ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans, (S), byter från utbildnings- till utrikesdepartementet.

Hennes ersättare blir Anna Ekström, (S), som precis som tidigare har titeln utbildningsminister. Skillnaden blir att hon från och med nu också har ansvar för frågor kring högre utbildning och forskning.

En annan skillnad, jämfört med hur det sett ut tidigare under mandatperioden, är att Magdalena Andersson även tillsätter en skolminister. Den posten går till Lina Axelsson Kihlblom.

Linus Hellerstedt