Vi uppmanar akademin att kämpa mot ovetenskapliga påståenden

Slutreplik till Sveriges radio och Universitetsläraren

30 mars, 2021
Paul O’Shea, Nicholas Loubere

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

I vår debattartikel för Universitetsläraren redogjorde vi för hur Vetenskapsradion undersökt en Facebook-grupp, och hur nyhetsrapporteringen om den pågående pandemin inom några dagar kommit att domineras av ett grundlöst narrativ om forskare som utförde hatkampanjer och hotade andra forskare. Dessa påståenden upprepades av aktörer i maktposition, inklusive Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson, Karolinska institutets rektor Ole Petter Ottersen, och minister Matilda Ernkrans (S), och repeterades i olika medier, inklusive Universitetsläraren.

Vi efterfrågade bevis på detta påstådda hat eller hot, och så länge sådana inte framkommit bad vi att de som upprepat ovanstående narrativ skulle ta avstånd från det.

Inga bevis har framkommit. Inte heller har någon inflytelserik aktör tagit avstånd från ovannämnda narrativ.

I sitt svar på vår debattartikel uppgav Universitetsläraren felaktigt att de inte spridit narrativet. I själva verket upprepar två artiklar (här och här) okritiskt både Ernkrans och Ottersens kommentarer.

Från ”covid är som influensa”, till ”Stockholm närmar sig flockimmunitet”, till ”masker är farliga”, och nu ”forskare som hotar forskare”, har under det senaste året en serie av falska narrativ okritiskt spridits och presenterats som fakta av ansedda medier. Än värre, de som ifrågasätter riktigheten i dessa narrativ har hånats, avskedats och/eller attackerats. Vår ursprungliga debattartikel, samt detta svar, utgör en uppmaning till akademin att spela sin viktiga roll att kämpa mot grundlösa och ovetenskapliga påståenden och att försvara den akademiska friheten samt yttrandefriheten.

Paul O’Shea, docent
Nicholas Loubere, docent

Paul O’Shea, Nicholas Loubere

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se