KI-forskaren Djalali riskerar att avrättas i Iran inom kort

Uppgifter om att den svensk-iranske medborgaren och tidigare KI-forskaren Ahmadreza Djalali står inför avrättning i Iran har väckt stor oro och förnyat ansträngningarna för hans frigivning.

26 november, 2020
Kajsa Skarsgård
Illustration av en fängslad Ahmadreza Djalali
Illustration: Robert Hilmersson

Ahmadreza Djalali, framstående forskare inom katastrofmedicin, har varit fängslad i Iran i fyra och ett halvt år. På morgonen tisdagen den 24 november ringde han till sin fru Vida Mehrannia i Sverige och berättade att han skulle flyttas till en isoleringscell i ett nytt fängelse och att han informerats om att hans dödstraff skulle verkställas ”inom kort”. Han sa till henne att han nog inte kommer att kunna ringa sin familj igen.
Universitetsläraren berättade i ett längre reportage i mars i år om Ahmadreza Djalali och om hustruns och forskarkollegornas kamp för att få honom fri, vilket ledde till att flera svenska EU-parlamentariker tog upp hans fall  med EU:s höge representant för utrikesfrågor.

På tisdagen, efter uppgifterna om att dödstraffet mot Ahmadreza Djalali kan vara nära att verkställas, meddelande utrikesminister Ann Linde (S) på Twitter att hon hade pratat med Irans utrikesminister Mohammad Javad Zarif. Utöver det vanliga beskedet från UD att Sverige fördömer dödstraff och verkar för att dödsdomen mot Ahmadreza Djalali inte ska verkställas, har Ann Linde inte vidare kommenterat samtalet.
Efter Ann Lindes tweet gick utrikesminister Zarifs talesperson däremot ut med ett skarpt uttalande om att Iran inte accepterar någon inblandning i landets domar och deras verkställande, liksom att informationen som svenska representanter har om Ahamadreza Djalalis situation är bristfällig och felaktig.

Uppmanar alla att göra vad de kan
Amnesty Sveriges pressansvariga har i en intervju med TT sagt att det kan röra sig om skrämseltaktik från Iran, men att det är ”oerhört oroande” uppgifter att Ahmadreza Djalali har flyttats till ett fängelse där dödstraff verkställs och att han har ringt sin familj för att ta avsked.
Amnesty International har startat en så kallad blixtaktion för att allmänheten ska sätta press på Iran, och uppmanar också folk att twittra direkt till Irans högste ledare ayatolla Ali Khamenei. Scholars at Risk uppmanar i ett upprop alla regerings- och universitetsledare att sätta press på Iran för att Ahmadreza Djajali ska friges. KI:s rektor, Ole Petter Ottersen , har uppmanat ”alla att göra vad de kan för att stödja” Ahmadreza Djalali.
Den 26 november skickade SULF ett brev till ayatolla Ali Khamenei, med kopia till utrikesminister Ann Linde. SULF uppmanar den iranske ledaren att frige Ahmadreza Djalali omedelbart, göra en oberoende utredning om tortyren och de framtvingande vittnesmål han har vittnat om, ge honom tillgång till hälsovård liksom till en egen utsedd advokat och möjlighet för honom att kommunicera med sin familj.

Kajsa Skarsgård