Det finns anledning att se över postdoktoravtalet

Replik till Sveriges unga akademi

16 december, 2019
Robert Andersson

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Replik på debattartikeln ”Doktorander hamnar i vakuum mellan examen och anställning” av Sveriges unga akademi.

Tack för era synpunkter på hur regelverket är utformat vad gäller möjligheten för den som ännu inte avlagt doktorsexamen att ansöka om en meriterings­anställning (biträdande lektor eller postdoktor). Som ni konstaterar finns dessa bestämmelser vad gäller biträdande lektor i högskoleförordningen och de som gäller postdoktor i kollektivavtal.

Vi delar er problembild. I SULF:s remissvar på utredningen ”Trygghet och attraktivitet – en forskar­karriär för framtiden” (SOU 2016:29) framförde vi att man skulle kunna ansöka om anställning som biträdande lektor redan innan man avlagt doktorsexamen. SULF har således som förbund ingen annan uppfattning i frågan än den ni för fram.
Trots att SULF inte var ensamt om den åsikten ändrades inte förordningstexten. Samtidigt är det i praktiken sannolikt så att den som ännu inte har avlagt doktorsexamen vid ansökningstillfället, eller nyligen har gjort det, kan ha svårt att konkurrera om de attraktiva anställningarna som biträdande lektor.

När det gäller postdoktoravtalet så har det nu funnits i drygt elva år och det finns all anledning att fundera över om det behöver ses över i olika delar då förutsättningarna har förändrats. Det handlar här bland annat om att parterna, vid den tidpunkt avtalet tecknades, inte kunde ta höjd för de internationella postdoktoranslag som forskningsråden numera ger i stället för stipendier. Där blandar man vistelse i Sverige (med anställning enligt postdoktoravtalet) med en vistelse utomlands (med anställning enligt avtalet om utsändning av statligt anställda (URA)) under totalt mer än två år, vilket ger en del utmaningar.
Vi kan också se att man på vissa håll använder allmän visstidsanställning enligt LAS för att tidsbegränsa anställningar med samma syfte som en anställning som postdoktor, även om de ibland kan benämnas som något annat, och att man staplar dessa anställningar på anställningar enligt avtalet.

Vi tar med oss era synpunkter i vårt fortsatta arbete och vi kommer att överväga hur vi på bästa sätt kan hantera behovet av förändringar i postdoktoravtalet inom ramen för vår förhandlingsorganisation Saco-S.

Förhandlingschef på SULF

Robert Andersson

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se