Nu påbörjas forskning om osäkra anställningar i akademin

Hallå där, Petra Lindfors, professor i psykologi vid Stockholms universitet, som leder en stor studie om osäkra anställningar i akademin.

26 september, 2019

Vad är det här för undersökning?
– Förutom högskolan studeras handeln, uthyrd personal och egenanställda. Totalt har Forte beviljat 17,4 miljoner kronor. Forskningsprogrammet leds av min kollega professor Magnus Sverke, det har just startat och ska pågå i sex år.

När kommer resultaten?
– Den del som handlar om högskolan är först ut och beräknas vara klar om fyra år. Men den kommer att avrapporteras kontinuerligt.

Hur arbetar ni?
– Vi kommer att studera disputerade inom akademin och samla ihop ett stort material, både enkäter och intervjuer. Vi är intresserade av hur variationer i anställnings­villkor relaterar till hur vi upp­lever arbets­miljö, hälsa och möjligheten att balansera arbete och övrigt liv.

Några reflektioner så här långt?
– När vi ser på våra kollegor så trivs en del med att jobba i korta projekt, medan andra blir väldigt stressade av osäkerheten. Vi vill komma åt att förklara det här utifrån mera finmaskiga data, fråga folk hur de har det, och hur de tar det.

Vart syftar studien?
– Vi sätter ljuset på våra arbets­­villkor och på arbets­situationen inom akademin. Finns det skäl att intervenera, finns det skäl att skapa för­djupad diskussion om arbets­förhållanden? Kanske gå bortom anställnings­­villkor, finns det annat vi behöver belysa på ett mer fördjupat sätt?