Slutreplik: Slutsatserna i Heckscher-rapporten är relevanta

Har inget emot om någon aktör vill göra ytterligare utredningar

15 februari, 2019
Ole Petter Ottersen

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Slutreplik på Kristina Appelqvists inlägg ”Hög tid för KI:s ledning att göra om och göra rätt”.

KI har redan, i flera olika sammanhang, diskuterat det som Kristina Appelqvist tar upp i sin artikel. Jag nöjer mig därför med att kort kommentera hennes avslutande stycke:

”Det är dags för KI:s ledning att ta avstånd från Heckschers rapport och medverka till en ny utredning som är verkligt oberoende. Det finns inget annat sätt för KI att en gång för alla få ett avslut på Macchiariniaffären. Gör om och gör rätt.”

Heckscher-rapporten kom med mycket hård kritik mot KI. Det mesta av den fann vi berättigad. Vår slutsats var därför inte att ifrågasätta utredarna, utan att ta fasta på deras rekommendationer om hur vi kan göra KI bättre. Heckscher-rapporten är ett av flera underlag som vi använder för att KI ska komma stärkt ur den kris som har varit.

Jag har inget emot om någon relevant samhällsaktör beslutar att göra ytterligare utredningar om Macchiarini-affären och om så sker kommer KI självklart att vara behjälpligt. Men jag anser att de övergripande rekommendationerna och slutsatserna  i Heckscher-rapporten är relevanta och de har varit mycket viktiga för vårt arbete med att förändra och förbättra KI:s verksamhet.

Ole Petter Ottersen,
rektor, Karolinska institutet

Ole Petter Ottersen

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se