Uppsägning av Örebroprofessor ogiltigförklaras

Uppsägningen av en kvinnlig professor vid Örebro universitet ogiltigförklaras, det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Lärosätet ska betala ett skadestånd på 75 000 kronor till professorn.

31 oktober, 2018
Jennie Aquilonius
Örebro universitet
Ärendet vid Örebro universitet är komplicerat, enligt rektor Johan Schnürer. Nu ska alla inblandade stöttas på olika sätt, uppger han.

Universitetsläraren har tidigare skrivit om ärendet vid Örebro universitet där en kvinnlig professor anmälde en manlig kollega för sexuella trakasserier och sedan själv blev uppsagd på grund av misskötsel. SULF stämde lärosätet i Arbetsdomstolen och krävde att uppsägningen skulle ogiltigförklaras. Örebro universitet, som företräds av Arbetsgivarverket, har medgivit talan. Det innebär att lärosätet går med på SULF:s krav.
– Det faktum att de medger talan innebär ju att vår inställning – att det inte finns saklig grund att säga upp professorn – nu bekräftas även av arbetsgivaren, säger Annika Wahlström, förbundsjurist på SULF.

– Ur ett rättsligt perspektiv har Örebro universitet medgett att beslutet om uppsägning var felaktigt, tillägger hon.

Vill undvika uppslitande rättsprocess
Lars Åström är arbetsrättsjurist vid Arbetsgivarverket och företräder Örebro universitet i Arbetsdomstolen. Enligt honom har universitetets önskan varit att hitta en bra lösning och helst undvika en rättsprocess.
– Jag tror inte att någon tjänar på en uppslitande process i Arbetsdomstolen, min erfarenhet är att det aldrig blir särskilt bra. Alla tjänar på att jobba tillsammans för att hitta en lösning och det blir lättast på det här sättet, säger Lars Åström.

Johan Schnürer, rektor för Örebro universitet, berättar att lärosätet landade i beslutet efter samråd med Arbetsgivarverket.

Fanns det ingen saklig grund för uppsägningen?
– Vår bedömning är att det har funnits en mycket betydande problematik, annars skulle vi inte ha gjort detta. Men vi har landat i att försöka hitta en annan väg framåt, säger Johan Schnürer.

Varför är det här den bästa vägen?
– Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är den bästa vägen. Det här är så komplicerat. Vår ambition är att hitta en lösning som blir så bra som möjligt för alla som är berörda, det inkluderar också personernas chefer.

Nästa steg är att lärosätet ska ge alla inblandade stöd på olika sätt, bland annat genom handledning.

Örebro universitet har också gått med på att betala ett skadestånd på 75 000 kronor till professorn. I sin dom slår Arbetsdomstolen fast summan samt att uppsägningen ogiltigförklaras.

Jennie Aquilonius

Nummer 4, 2023