Moocar kräver lärarstöd

Både Karolinska institutet och Mittuniversitetet har under hösten drivit moocar. Erfarenheterna är bland annat att en mooc inte sköter sig själv utan måste ha lärarstöd. Dessutom har Mittuniversitetet fått mångdubbelt fler sökande till en campuskurs tack vare moocen.

13 december, 2014

Mittuniversitetets mooc, digitalkonstruktion med VHDL, har jämfört med Karolinska institutets moocar (Massive Open Online Course) betydligt färre deltagare men har gett en intressant sidoeffekt.
– Vi har den här kursen också som fristående kurs på campus. Normalt har vi väldigt få sökande till campuskursen, men i år hade vi 260 sökande. Den enda skillnaden mot tidigare är att den har gått som mooc, vi har inte marknadsfört den på något annat sätt, säger projekt­ledaren Bengt Oelmann.
Vad drar du för slutsats?
– Jag tycker att det ligger nära till hands att dra slutsatsen att mooc-kursen har fungerat som ett skyltfönster.
450 studenter anmälde sig till Mittuniversitetets mooc. Studenterna läser i sin egen takt så det finns inget avslutningsdatum.
Universitetet hade planerat att moocen­ skulle gå utan lärarstöd eftersom lärosätet inte får någon studentpeng för den, men ändrade sig.
– Vi insåg att vi måste ha ett forum, även för vår egen skull så vi får återkoppling. Så vi har ett lärarlett forum där vi svarar på frågor. Det har inte varit så belastande, säger Bengt Oelmann.
Onlinekursen är utvecklad speciellt för nätet men med tanken att materialet också ska användas i campuskursen som komplement till det normala kursupplägget.
– Vi får ta det gradvis. Till våren får vi se vad det har för påverkan på campusundervisningen. Idén är att ersätta en del av föreläsningarna med onlinematerialet och utöka diskussions- och problemlösningsdelen för studenter och lärare tillsammans. Jag ser inte mooc som något helt separat, materialet kan återanvändas och vi på campus kan skifta mot en annan typ av undervisning, säger Bengt Oelmann.