Hellmark Knutsson fick goda råd i present

En utbildningsminister kan alltid säga nej till finansministerns besparingar. Tipset att sätta sig på tvären om exempelvis finansdepartementet vill dra in stödet till Medelhavsinstituten kom från Carl Tham, själv utbildningsminister åren 1994–1998. Han framförde rådet till nuvarande ministern Helene Hellmark Knutsson på konferensen Forskning för framtiden.

13 december, 2014

Konferensen inleddes med en forskningspolitisk tillbakablick, personifierad av två före detta ministrar, förutom Tham deltog Lars Leijonborg (minister 2006–2009).
Helene Hellmark Knutsson framträdde också, men först som avslutande talare och fanns alltså inte på plats för att lyssna till de thamska tipsen och andra råd från sektorn.
Men arrangörerna, Frida Lawenius, Naturvetarna, Anna Sjöström Douagi, Sveriges unga akademi och Cissi Askwall, Vetenskap & Allmänhet, tyckte likväl att hela konferensdagen, med utbudet av åsikter och filmade intervjuer med forskare, skulle ses som ”en present” till Hellmark Knutsson.
De före detta ministrarna bidrog alltså med perspektiv från tidigare epoker och Tham mindes gärna sina främsta prioriteringar; jämställdhet och att bygga ut högskolan över hela landet.
– Det blev mer rabalder än vad jag hade vågat hoppas på, konstaterade Carl Tham förnöjt om sin reform för att öka antalet kvinnliga professorer.