”Vi blir mer interaktiva”

Ellos är ett av de regionala företag som har ett långsiktigt samarbete med handelslabbet vid Högskolan i Borås. – Vi lär oss använda ny teknik och bli mer interaktiva. Handelslabb ger oss en unik möjlighet att jobba med forskning och utveckling, säger Ellos styrelseordförande Anders Halvarsson.

1 oktober, 2014

Det traditionella postorderföretaget Ellos genomgår just nu stora förändringar. Målet är att flytta fokus från postorderkatalogen till digital handel.
– Ellos har levt med att katalogen är butiken och sajten ett komplement, men det är inte framtidens sätt att jobba och bygga sitt varumärke. För att växa och locka nya kunder behöver vi minska katalogens betydelse, säger Anders Halvarsson, styrelseordförande sedan ett och ett halvt år tillbaka.
Samarbetet med handelslabbet är, enligt Anders Halvarsson, en viktig pusselbit i utvecklingen.
– Det handlar mycket om hur vi kan använda ny teknik och bli mer interaktiva i kontakten med våra kunder. Att vi kan använda webbkameror och QRkoder är uppenbart, men vi måste undersöka om det finns annan teknik vi kan dra nytta av, säger han, och poängterar att Ellos även vill vara med och driva utvecklingen framåt:
– Vi vill inte bara hänga på utan även bidra med kunskap och resurser till handelslabbet. Det är en unik möjlighet för Ellos att jobba med forskning och utveckling i ett längre perspektiv.

Anders Halvarsson är även medlem i det strategiska rådet för SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing) och ur båda sina perspektiv är han mån om labbets framtid.
– Jag hoppas att handelslabbet ska bli ett forum som gör att Ellos och andra samarbetspartner kan ligga i framkant inom e-handel. Många innovationer kan verka abstrakta för handlare, till exempel ögonrörelser som man forskar om just nu, men tekniken kan hjälpa oss att lära oss mer om kundbeteende. Det föds hela tiden nya idéer om tillämpningar som vi inte ens känner till idag.
Han påpekar att det hade varit svårt för Ellos att genomföra samma forskning på egen hand, det hade varit dyrare och inte givit samma tillskott av kreativitet.
– Genom handelslabbet har vi tillgång till ett öppet forum med kreativitet från de som driver labbet, från konkurrenter och studenter. Vi behöver inspiration som är oberoende av vår egen budget.
Anders Halvarsson ser även att handelslabbet kan vara en positiv injektion i Borås med omnejd.
– Helheten skapar en dynamisk effekt för hela regionen. Det är bra för alla som bor och verkar här och ger en ökad attraktionskraft för företag.

ANDERS JINNEKLINT