Sverige förlorar sitt ENQA-medlemskap

Kommentar av SULF:s chefsutredare Karin Åmossa.

1 mars, 2014
Karin Åmossa, SULF
Karin Åmossa, SULF:s chefsutredare. Foto: Håkan Lindgren

Sverige kommer till hösten inte längre att vara medlem i ENQA (The European Association for Quality Assurance in Higher Education).
Enligt Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är detta en naturlig följd av den egna begäran att ENQA ska skjuta upp granskningen av det svenska utvärderingssystemet tills ett nytt system har utvecklats.
Men SULF:s chefsutredare Karin Åmossa menar att UKÄ tonar ned betydelsen.
– Regeringen har menat att det är Sverige som är förebilden och att andra länder snart kommer att följa efter. Så kommer det inte att bli, snarare tvärtom. Det svenska kvalitetsutvärderingssystemet har fortsatt lågt anseende internationellt.
Karin Åmossa tror att många av de utbildningar som av UKÄ får omdömet "bristande kvalitet" i själva verket inte är så dåliga.
– Problemet är att vi inte har ett utvärderingssystem som förmår mäta kvaliteten på ett tillförlitligt sätt. I värsta fall innebär det att värdet på studenternas examina devalveras internationellt eller att vi får ännu svårare att locka hit utländska studenter, säger Karin Åmossa.
UKÄ är för närvarande "member under review" i ENQA, men måste efter hösten ansöka om medlemskap på nytt.