Notiser

1 februari, 2009

SJU UTBILDNINGAR FÖRLORAR SIN EXAMENSRÄTT

HÖGSKOLEVERKET FÖRESLÅR regeringen att sju utbildningar som idag har rätt att utfärda psykoterapeutexamen mister sin examensrätt.
2007 utvärderade Högskoleverket utbildningar inom psykoterapi. Då ifrågasattes rätten att utfärda psykoterapeutexamen för 14 av 18 utbildningar. Sju av de ifrågasatta utbildningarna har rättat till de brister som Högskoleverket påpekat. De utbildningar som inte anses uppfylla kraven för att utfärda psykoterapeutexamen är:
Beteendeterapeutiska föreningen, Göteborgs psykoterapeutiska institut, Linnéstadens psykoterapeutiska institut, Otterhällans institut, Psykoterapisällskapet i Stockholm AB, Svenska psykoanalytiska föreningen samt Svenska psykoanalytiska sällskapet.

NY WEBBINFO PÅ KONESISKA

UNDER DE SENASTE två åren har antalet studenter som reser från Kina till Sverige för att studera vid svenska universitet och högskolor ökat med 100 procent.
Det skriver Svenska institutet (SI) i ett pressmeddelande. SI har därför lanserat en webbplats på kinesiska riktad direkt till kinesiska studenter och andra i Kina som har ett intresse att veta mer om svensk högre utbildning. www.StudyinSweden.se/China är en utveckling av StudyinSweden.se som under 2008 hade drygt 1,7 miljoner besök från hela världen.
– Tanken är att sajten ska fungera som en introduktion till studier i Sverige ur ett kinesiskt perspektiv, säger Karl Peterson, projektledare för StudyinSweden.se.

MASKINTEKNIK OCH DESIGN PREMIERADE

UTBILDNINGSMILJÖER vid Chalmers och Umeå universitet fick 2008 års utmärkelse för framstående utbildningsmiljö av Högskoleverket.
Det var representanter för civilingenjörsutbildningen i maskinteknik vid Chalmers samt Designhögskolan vid Umeå universitet som i mitten av januari tog emot utmärkelserna, vilka delades ut av universitetskansler Anders Flodström vid en ceremoni i Stockholm.