Mälardalen & Örebro gör nytt försök att samarbeta

14 december, 2007

Mälardalens högskola och Örebro universitet gör ett nytt försök till samarbete. Denna gång är siktet inställt på ett ”federativt universitet”. Det var i slutet av augusti som styrelserna för de två lärosätena kom överens om att utveckla ett slutligt förslag till ett federativt universitet. Förslaget ska presenteras för respektive styrelser under 2008. ”Om ett positivt ställningstagande då finns, ska federationen vara ett faktum vid årsskiftet 2010/2011. Detta blir något helt nytt och unikt i Sverige” skriver Mälardalens högskola i ett pressmeddelande. ”Skapandet av ett federativt universitet förutsätter lagändringar och beslut av riksdagen samt beslut av regeringen om utökade anslag för forskning vid de berörda lärosätena. Processen dit är lång och kommer inte att innebära en sammanslagning av de två lärosätena. På kort sikt arbetar lärosätena därför vidare med sina egna organisationer för att fokusera och effektivisera sin verksamhet”. Konsekvenserna för personalen är knapphändigt beskrivna i de dokument som SULF tagit del av. – Det dokument som styrelserna har haft som underlag för sitt beslut när det gäller personalen är mer än lovligt tunt. Avsnittet ”Konsekvenser för personalen” består av lösa påståenden som vare sig beläggs eller konkretiseras, säger SULF:s förbundsdirektör Git Claesson Pipping i en kommentar till planerna. Konkretare planer Hon understryker att planerna måste bli bra mycket konkretare för att man ska kunna överblicka konsekvenserna för personalen, både vad gäller arbetsuppgifter och inflytande. Men det är bra att lärosätena utvecklar olika former av samarbete, tycker hon. Ett långtgående samarbete har planerats tidigare. År 2005 handlade diskussionerna om en sammanslagning av de två lärosätena till ett enda universitet, som skulle börja sin verksamhet år 2008.