Hon analyserar satellitbilder över Gaza

Hallå där, Lina Eklund, forskare i naturgeografi och ekovetenskap vid Lunds universitet. Du studerar satellitbilder tagna över Gazaremsan. Hur kommer det sig?

23 september, 2024
Lina Eklund vid datorskärm som visar kartgrafik
"Förstörelsen av både byggnader och jordbruksmark är utbredd och på en helt annan nivå än vid tidigare krigssituationer i Gaza", säger forskaren Lina Eklund vid Lunds universitet.

– I cirka tio år har jag genom att analysera satellitbilder jobbat med att ta fram information om hur landskap och miljöer påverkas av krig. Bland annat har jag jobbat med Syrien och Irak och hur islamiska statens framfart där påverkat jordbruket. När Israel påbörjade kriget mot Gaza efter Hamas attack 7 oktober i fjol, blev jag kontaktad av en kollega från USA. Han bjöd in mig till Decentralized Damage Mapping Group. Gruppen består av forskare som på olika sätt arbetar med satellitbilder och krigssituationer.

Vad visar satellitbilderna?
– Det beror på vilken upplösning bilderna har. Men vi har till exempel kunnat se hur israeliska militären har kört rakt igenom träd­odlingar och jämnat dem med marken. Det finns också möjlighet att analysera förstörelsen av byggnader.

Vad har du kommit fram till?
– Att förstörelsen av både byggnader och jordbruksmark är utbredd och på en helt annan nivå än vid tidigare krigssituationer i Gaza. Det finns också ett stort intresse för att använda satellit­bilder för att objektivt kunna analysera vad som har hänt. Vi vet att fram till 3 juli har nära 170 000 byggnader förstörts helt eller delvis i Gaza. Det är 59 procent av det totala antalet byggnader.

Hur känns det att arbeta med att analysera förstörelsen av hus och liv?
– Det känns viktigt. Jag har inget finansierat projekt om Gaza utan detta har kommit ur en vilja att bidra med den kunskap jag har.

Evelina Edfors

Evelina Edfors-kronika