KVA kräver: Återuppta utredningen om Macchiarini

Utredningen om forskningsfusk måste återupptas och Karolinska institutet fråntas ansvaret för ärendet i fallet Macchiarini. Det kräver Kungliga Vetenskapsakademien, KVA.

12 februari, 2016

KVA ”ser mycket allvarligt” på det som framkommit om Paolo Macchiarinis verksamhet vid KI, Karolinska universitetssjukhuset och utomlands. Man beskriver det som ”en rad missförhållanden och etiskt oförsvarliga arbetssätt”.

För att ärendet ska behandlas på ett ”oväldigt sätt” vill KVA att utredningen överförs till Centrala Etikprövningsnämnden, CEPN, som har en särskild expertgrupp för oredlighet i forskning. Den leds av före detta lagman Lena Berke och åtta ledamöter med ”vetenskaplig kompetens”, hämtade från landets lärosäten; två från KI och en ledamot vardera från Göteborgs, Linköpings, Lunds och Stockholms universitet samt KTH.

Kritiserar Lancet
Vidare riktar KVA skarp kritik mot tidskriften Lancet som låter Macchiarinis publicering kvarstå på sin hemsida och kräver att tidskriften inför komplettering om det fortsatta förloppet av operationerna.

KVA påtalar också den komplicerade gränsdragningen mellan klinisk forskning och avancerad sjukvård och tillsätter tillsammans med Svenska Läkaresällskapet en utredning som ska gå igenom dessa frågor och föreslå rekommendationer för kliniker och forskare. Utredningen ska ledas av professor Olle Lindvall, Lunds universitet.