Pehrson och Persson byter ministerpost

Utbildningsminister Mats Persson (L) lämnar sin post och ersätts av nuvarande arbetsmarknads- och integrationsministern Johan Pehrson (L). Det meddelade statsminister Ulf Kristersson (M) vid tisdagens regeringsförklaring.

10 september, 2024
Johan Pehrson och Mats Persson
Johan Pehrson (L) blir ny utbildningsminister. Mats Persson (L) tar i sin tur över som arbetsmarknads- och integrationsminister.

Efter att utrikesminister Tobias Billström (M) plötsligt meddelade sin avgång förra veckan har försnacket till regeringsförklaringen mest handlat om hans ersättare. Det blev Maria Malmer Stenergard (M).

Sedan kom statsminister Ulf Kristersson (M) med beskedet att även utbildningsminister Mats Persson (L) har gjort sitt på posten. Han ersätts av nuvarande arbetsmarknads- och integrationsministern Johan Pehrson (L).
–Vi ser fram emot ett gott samarbete och att jobba tillsammans för att stärka villkoren för akademin. Än så länge har vi mest hört Pehrson prata om skolan, så det blir intressant att se hur han ser på högskole- och forskningsfrågorna, säger Karin Åmossa, samhällspolitisk chef på SULF.

Förutom att han är partiledare för Liberalerna sedan 2022 har Johan Pehrson bland annat en juristutbildning från Uppsala universitet, enligt hans cv på regeringens hemsida.

Mats Persson tar i stället över Johan Pehrsons nuvarande ministerportfölj, och blir arbetsmarknads- och integrationsminister.
– Att Mats Persson lämnar rollen är inte särskilt överraskande, särskilt med tanke på de utmaningar som funnits i relationen mellan honom och högskolesektorn. Det är också logiskt att Liberalerna vill profilera partiet i utbildningsfrågorna inför nästa val genom att ge partiledaren den här positionen, säger Karin Åmossa.

Nummer 4, 2024
Nummer 3, 2024