Nylanserad sajt ska marknadsföra svensk forskning

Vetenskapsrådets sajt forskning.se har nylanserats. I den uppdaterade versionen är det lättare att hitta bland de 26 000 artiklarna om forskning.

11 april, 2024
En älg i vinterlandskap
En av årets mest lästa artiklar på nylanserade sajten forskning.se handlar om hur älgen rustar sig inför vintern.

Vetenskapsrådet har byggt samman forskning.se, som presenterar svenska forskningsnyheter för allmänheten, med en frågetjänst där journalister kan komma i kontakt med forskare (tidigare Expertsvar). För en besökare är den stora skillnaden att sajten är mer överskådlig, uppdelad på ämnesområden och med mycket bättre sökbarhet.

– Vi har märkt att folk oftast kommer till forskning.se när de googlar. Och då vill vi ta chansen att visa upp all annan forskning som finns där. Men så var inte sajten byggd förut. Med vår nya sajt kan vi marknadsföra den svenska forskningen mycket bättre, säger Sara Tuncel, samordnande redaktör och ansvarig för innehållet på forskning.se.

Sara Tuncel

Samordnande redaktör, forskning.se

Gamla forskning.se hade funnits i 22 år och hade 5 miljoner sidvisningar 2023. Som sajten är uppbyggd nu innehåller den nyheter om forskningsresultat från universitet, högskolor, forskningsinstitut, forskande myndigheter och från forskningsfinansiärer. Långsiktigt vill man utveckla webbplatsen till någonting större. En kommande avdelning på sajten går under arbetsnamnet ”Fatta forskning”.

– Med den vill vi hjälpa till att utbilda våra sajtbesökare till att bli bra forskningskonsumenter. Vad behöver man ha i åtanke när man läser eller hör om forskning? Hur stor studie är det här egentligen? Är det en studie på möss eller på människor? Och vad säger annan forskning? säger Sara Tuncel.

Redaktionen för forskning.se består av fem personer. De bearbetar och publicerar nyheter om svensk forskning, ofta med utgångspunkt i pressmeddelanden.

– Men vi planerar att också ta in och återpublicera annat material, som exempelvis nyhetsartiklar, säger Cissi Askwall som är ansvarig för det fortsatta utvecklingsarbetet.

Cissi Askvall
Cissi Askwall

Vetenskapsrådet

Förutsättningen för publicering är att redaktionen bedömer nyheten som relevant för en större läsekrets.

– Grunden är alltid att det finns en vetenskaplig publikation bakom forskningsresultaten så det är granskad kunskap som vi berättar om. Vi rapporterar inte om att ett jättestort forskningsprojekt har fått en massa pengar, utan det är först när resultaten kommer som det blir intressant för oss, säger Cissi Askwall.

De fem mest lästa forskningsresultaten 2024

Källa: forskning.se