Replik: Skjut inte budbäraren

Universitetsläraren svarar på debattartikeln om tidningens rapportering om undervisning på engelska.

21 februari, 2024
Per-Olof Eliasson, Anders Jinneklint

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

I en debattartikel säger sig Beyza Björkman och hennes medförfattare inte vilja kritisera de vetenskapliga studier som Universitetslärarens rapportering bygger på. Ändå är det just vad de gör. Hur ska man annars tolka uppräkningen av de vetenskapliga frågeställningar skribenterna saknar svar på?

Debattartikeln tycks bygga på en rad vaga eller rent av felaktiga uppfattningar om vad journalistik innebär. Nyhetskrönikan som nämns innehåller per definition åsikter från skribenten, men rapporteringeni både krönikan och nyhetsartikeln bygger på de vetenskapliga studier som refereras.

Skribenterna antyder att Universitetsläraren drar egna slutsatser i nyhetsartikeln, vilket inte stämmer. Förutom nämnda studie bygger artikeln på en intervju med en av forskarna bakom densamma. Extra märkligt blir det när debattörerna citerar vad intervjupersonen säger i artikeln och får det till att redaktionen på något sätt förvanskat budskapet. Universitetsläraren värderar givetvis inte forskarens uttalanden i nyhetsartikeln, det är rapporterande nyhetsjournalistik.

Vidare hävdar författarna av debattartikeln att Universitetsläraren exkluderar viktiga parametrar ”och utan tillgång till dessa har läsarna ingen möjlighet att se helhetsbilden”. Precis som de själva påpekar kan en nyhetstext inte ta upp alla tänkbara aspekter av forskningen, vilket ju inte heller en krönika kan, men Universitetslärarens texter länkar vidare till de refererade studierna. Möjligheterna för de läsare som vill titta vidare på helhetsbilden i studierna är således tvärtom synnerligen goda.

Slutligen vill skribenterna att forskningen ska ”tala i sin helhet”. I så fall blir det dessvärre omöjligt att vidarerapportera några forskningsresultat över huvud taget, om rapporteringen måste vara allomfattande – då duger ju bara forskningen i sig och även i forskningsrapporter görs rimligen ett urval.

Vi välkomnar att Universitetslärarens artiklar ger upphov till debatt, men skulle önska att författarna riktar in sig på sakfrågorna och forskningen inom ämnet, snarare än att skjuta på budbäraren.

Frilansjournalist och mångårig medarbetare i Universitetsläraren

Anders Jinneklint
Chefredaktör och ansvarig utgivare för Universitetsläraren

Per-Olof Eliasson, Anders Jinneklint