Det är en journalistisk granskning, inget annat

Replik till Paul O’Shea och Nicholas Loubere

17 mars, 2021
Alisa Bosnic, Klas Wolf-Watz

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

I en debattartikel 11 mars fokuserar Paul O’Shea och Nicholas Loubere i huvudsak på debatten som följde det inslag som Ekot och Vetenskapsradion gjort om Facebookgruppen Mewas. Vad andra sagt och gjort kan förstås inte vi kommentera, men då det antyds i artikeln att rapporteringen ”anklagar” olika personer och att detta skulle vara en del i att tysta kritiker enligt skribenternas slutsats vill vi redogöra för det journalistiska arbete som våra redaktioner gjort.

För det första, för den som faktiskt lyssnar på programmet i stället för den efterföljande debatten står det helt klart att varken våra reportrar eller de experter som intervjuas säger att man inte får yttra sina åsikter om coronastrategin. Det är faktiskt precis tvärtom. Vid upprepade tillfällen sägs motsatsen, alla är fria att säga vad de vill. Att man har yttrandefrihet betyder dock inte att man inte ska granskas för det man yttrar.

Vi granskade denna grupp på grund av dess arbetsmetoder och tonen som enligt experter inom informationspåverkan är oroväckande och går över gränsen. Delar av diskussionen i gruppen sticker ut genom sin speciellt hårda retorik, vilken enligt experterna gränsar till trakasserier, riktad mot enskilda personer. Diskussionen sticker också ut genom viljan att påverka andra länders beslut om Sverige. I inlägg beskrivs försök att förmå länder att stänga gränser mot Sverige och ställa ansvariga för hanteringen av coronaviruset inför internationell domstol för brott mot mänskligheten. Experter på folkrätt tydliggör att en sådan process inte ens är möjlig. Vi har alltså inte granskat personer för deras åsikter utan för att beskriva hur påverkan går till, hur mediebilden av corona skapas och hur forskare och universitetsanställda finns med i processen.

Det är en journalistisk granskning, inget ställningstagande eller något som är till för att tysta någon. Vårt jobb är att granska brett och låta olika personer komma till tals, även företrädare för den aktuella gruppen som erbjöds intervjuer men avböjde och skickade textsvar till oss. Delar av dessa svar återgavs också i reportaget och i nyhetsinslagen, liksom de svar vi fick i intervjun med den forskare i gruppen som tackade ja till en intervju.

Lyssna gärna själv: https://sverigesradio.se/avsnitt/1667811

Alisa Bosnic, ansvarig utgivare, Vetenskapsradion
Klas Wolf-Watz, chef och ansvarig utgivare för Ekot

Alisa Bosnic, Klas Wolf-Watz