Uppsaladocent får österrikiskt pris

Hallå där, Tomislav Dulić, docent i historia och föreståndare för Hugo Valentin-centrum vid Uppsala universitet, som har tilldelats Austrian Holocaust Memorial Award 2019 av organisationen Austrian Service Abroad.

28 maj, 2019
Kajsa Skarsgård

Varför har du fått priset?
– Sedan 2008 har jag återkommande varit värd för österrikiska ungdomar som under ett års tid gör sin vapenfria tjänst här. Austrian Service Abroad har ett program med vapenfri tjänst som har med Förintelsen att göra, som något slags återgäldande. De senaste åren har vi tagit emot en till två personer, och i höst kan det bli ytterligare två.

Vad får de göra hos er?
– De får delta som projektassistenter på en ganska avancerad nivå i pågående forskningsprojekt. Just nu håller vi på med ett projekt om minneskultur kring fascism, kommunism och kollaboration i forna Jugoslavien. Vi har arbetat med en databas om jugoslaviska krigsfångar som fördes till Norge under andra världskriget och i höst har vi en stor konferens om fascism och våld.

Vad betyder priset för dig?
– Det är jättetrevligt att ha fått det, men det är också viktigt för Hugo Valentin-centrums synlighet internationellt. Vi tycker att det är jätteroligt att ha dessa unga människor hos oss och se hur de växer och att de blir ännu mer intresserade av vetenskap.

Borde Sverige erbjuda mönstringspliktiga en liknande vapenfri tjänst?
– Ja, det vore nog intressant för många att kunna göra vapenfri tjänst utomlands, inte minst med tanke på hur utvecklande det är att tillbringa en längre tid i ett annat land.

Kajsa Skarsgård