Kortfilmer når ut med forskning till unga

Rober Lagerström, forskare inom it-säkerhet vid KTH, driver kortfilmsprojektet "A Better Tomorrow" för barn och unga, tillsammans med Sveriges unga akademi och Ladybug Festival.

17 april, 2019

Varifrån kommer namnet på projektet?
– Det är en titel på en låt från 1997 med min favoritgrupp, hiphopkollektivet Wu-Tang Clan. När vi utvecklade det här filmprojektet slog det mig att vi forskar för att vi vill ha en bättre framtid för kommande generationer, så jag tycker namnet passar bra.

Vad gör ni i projektet?
– Vi visar kortfilmer vid filmfestivaler för unga, fyra eller fem kortfilmer på ett tvåtimmarspass. Filmerna behöver inte handla om forskning, men det ska gå att samtala om forskning i anslutning till dem. Till varje film har vi anlitat en forskare som pratar i anknytning till filmen. Så knyter vi ihop det i slutet med en paneldiskussion där publiken kan ställa frågor.

Varför driver du det här projektet?
– En av de saker som Sveriges unga akademi arbetar med är att nå ut till samhället och kanske speciellt barn och ungdomar. Vi vill bryta myten att forskaren är en Einstein-figur i vit rock i ett labb, och visa att forskare är ett yrke som alla kan ge sig in på om man brinner för ett ämne, samt att man kan forska på många olika saker.

Vad händer med projektet framöver?
– Hittills har vi visat filmer vid tre filmfestivaler, i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu ska vi utvärdera projektet och fundera på hur vi kan gå vidare. Jag kan tänka mig att man kan använda film också för att engagera studenter på universitet och högskolor i vissa frågor.