De föreslås representera SULF nästa kongressperiod

Valberedningen har inför SULF:s kongress i november lämnat förslag på den nya förbundsstyrelsen. Universitetsläraren har frågat två som kandiderar för nyval till styrelsen om deras syn på fackligt arbete.

26 september, 2018
Anna Ilar och Mattias Collin är två av de kandidater som valberedningen föreslår som nya ledamöter av SULF:s förbundsstyrelse. Mats Ericson kandiderar för en tredje period som ordförande.

Anna Ilar är doktorand vid Karolinska institutet och kandiderar till posten som 3:e vice ordförande.

Varför kandiderar du?
– Jag vill framför allt bidra med ett doktorandperspektiv och känner att jag kan göra nytta med mina lokala och nationella erfarenheter av att arbeta med forskarutbildningsfrågor.

Vad har du för facklig bakgrund?
– Jag satt med i SULF:s doktorandförenings styrelse 2013–2017, och avgick som ordförande förra året. Sedan dess har jag engagerat mig i forskarutbildningsfrågor via kåren på KI.

Den viktigaste frågan för förbundet framöver?
– Det finns många viktiga forskningspolitiska frågor, men vi får inte glömma interna utmaningar som förbundets framtida organisation och medlemsrekrytering.

Vilken är din fackliga hjärtefråga?
– Jag brinner för doktoranders villkor. Det som engagerat mig mest de senaste åren har varit utländska unga forskares villkor. Just nu arbetar jag också mycket med antagning och rekrytering av doktorander.

Mattias Collin är lektor i infektionsmedicin vid Lunds universitet och kandiderar som ordinarie styrelseledamot.

Varför kandiderar du?
– Jag har några frågor som jag brinner för och som jag kan hjälpa till att driva.

Vad har du för facklig bakgrund?
– Jag började arbeta fackligt som doktorand under andra halvan av 1990-talet och har av och till jobbat fackligt sedan dess och har också haft förhandlingsuppdrag. I två eller tre omgångar har jag tidigare suttit i förbundsstyrelsen.

Den viktigaste frågan för förbundet framöver?
– Basen för allt vi gör är att värna den akademiska friheten, att enskilda universitetslärare fritt ska kunna välja sin forskning och undervisning, och framför allt våga uttala sig fritt.

Vilken är din fackliga hjärtefråga?
– Vi behöver göra mer för forskarna, det är den mest utsatta gruppen på lärosätena, det är de som blir uppsagda först.

Valberedningens fullständiga förslag till SULF:s förbundsstyrelse 2019–2021 och övrig information inför kongressen hittar du här.