Podd stöttar forskare som vill lämna akademin

Hallå där Tina Persson, grundare av PhD Career Stories, en podd som ska stötta och hjälpa forskare som vill byta karriär.

17 februari, 2017

Vad händer i podden?
– Forskare och universitets­lärare berättar om sina erfarenheter efter att de disputerat. De delar också med sig av tips om hur man gör för att lyckas i att söka nytt jobb.

Vilket är syftet?
– Många doktorander kommer ut med dålig självkänsla och vet inte vad de ska göra med sin utbildning. Trots att arbetsmarknaden för doktorander och forskare har breddats mycket finns en stor okunskap om vilka möjligheter som finns. Där fyller PhD Career Stories ett tomrum.

Vad har du själv för bakgrund?
– Jag var fyra år på Max Planckinstitutet och disputerade i organisk kemi, blev lektor vid Växjö universitet och sedan docent vid Lunds universitet. Jag älskar att undervisa, men jag fick ägna min tid åt att söka medel, så det funkade inte. För 12–14 år sedan tog jag ett beslut att lämna den världen.

Hur gick det?
– Det visade sig att det var mycket svårare än jag trodde att få jobb, jag kunde inte sälja mig själv. Sedan hamnade jag som rekryterare och headhunter och via Karriärservice vid Karolinska institutet är jag nu min egen och coachar för Trygghetsstiftelsen och har även privata klienter.

Hur uppkom tanken på en podd?
– När jag berättat min historia, har jag märkt att de problem jag hade delas av många inom universitetet. Det är beklagligt för så ska det inte vara. Essensen med podden är att om man inte trivs på universitet ska det vara helt naturligt att göra något annat. Och det ska vara lika naturligt att kunna komma tillbaka.