Hallå där Bo Söderström…

... docent i biologi och chefredaktör för tidskriften Ambio – A Journal of the Human Environment, som skrivit boken Hur tänker din katt?

30 september, 2016
Lisa Beste
Bo Söderström. Foto Stefan Tell

Varför skrev du en bok om katter?
– Precis som inom många andra forskningsområden fanns det så otroligt mycket intressanta kunskaper om katter i vetenskapliga artiklar som inte nådde ut till allmänheten. Det är en vetenskapligt baserad bok, men jag har tänkt att den ska kunna användas praktiskt. Det saknades en bok på svenska om katters beteende och ekologi. Jag har själv forskat om fåglar och småkryp, men inte om katter. Kattintresset har vuxit privat.

Vad har du lärt dig om katter?
– Jag har fått flera aha-upplevelser när det gäller katten som rovdjur. Katter dödar fåglar genom att de fångar dem direkt. Men kanske ännu värre för fåglarna är kattens indirekta predation. Katter orsakar turbulens kring fågelbon och andra djur som kråkfåglar uppmärksammar det och plundrar bon på ägg och ungar.

Vad heter din nästa bok?
– Hur tänker din hund? Manuset ska vara klart i januari. Det finns mycket mer vetenskaplig litteratur om hundar. Det finns redan populär­vetenskapliga böcker på svenska om hundars ekologi och beteende, därför har jag begränsat mig till att sammanfatta de artiklar som är publicerade sedan första januari 2015, och då finns det ändå cirka 350 hyper­intressanta artiklar att gå igenom.

Lisa Beste