Universitetsläraren nominerad till branschpriser

Universitetsläraren är dubbelt nominerad till utmärkelser på Fackförbundspressens dag 2016.

19 april, 2016
Anders Jinneklint

På torsdag den 21 april arrangeras Fackförbundspressens dag, ett årligt evenemang med seminarier för alla Sveriges fackförbundstidningar. En jury utser också 2015 års bästa texter i olika kategorier och i år har Universitetsläraren två nomineringar.

Bästa avslöjande
I kategorin ”bästa avslöjande” är MarieLouise Samuelsson, som frilansat för tidningen under många år, nominerad för sin granskning Mysteriet med den försvunna kvalitetssnurran.
– Det är givetvis väldigt hedrande att Mysteriet med den försvunna kvalitetssnurran blivit nominerad och så att säga gått till final. Jag ser det som en bekräftelse på att forskningspolitiken är viktig att granska journalistiskt, att frågorna är spännande och rentav mer underhållande än vad många tror, säger MarieLouise Samuelsson.

Hon lyfter också fram värdet av bra och kunniga källor.
– Utan tipset från Gustaf Nelhans, forskare inom biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, hade det knappast blivit någon artikel om resursfördelningssystemet som de flesta politiker inte begriper sig på, säger hon.

Krönika om jämställdhet
I kategorin ”bästa kommenterande text” har Universitetslärarens krönikör Anna Tyllström, forskare vid bland annat Uppsala universitet, chans att ta hem priset för sin krönika Shit, vi behöver ha in en tjej här!.
– Jag blev lika glad som förvånad när jag fick höra om nomineringen. Det känns särskilt roligt då texten tar upp två hjärteämnen för mig – jämställdhet och meritokrati – och hur bra de går ihop. Just här handlar det om akademin, men jag tror att många verksamma i andra gebit kan känna igen sig i det svåra – och det viktiga! – att ändra inrotade strukturer, säger Anna Tyllström.

Anders Jinneklint