Lovande forskare på toppmöte i USA

1 oktober, 2003

Omkring 200 av världens mest lovande studenter från 40 länder blev i början av maj inbjudna till International Achievement Summit, som i år arrangerades i Washington DC. Det handlar om studenter som också är engagerade i viktiga frågor vid sidan av sin forskning. En av dem var doktorand Mohammed Homman som är styrelseledamot i SULF:s doktorandförening.

Han har skakat hand med Bill Clinton och diskuterat brännande världsproblem med en rad av vår tids mest kända ledare. 29-årige Mohammed Homman blev inbjuden till International Achievement Summit som en av världen mest lovande unga forskare.
Utmärkelsen beror på att han är en duktig forskarstudent och engagerad fackligt.

Mohammed Hommans vackert klingande arabiska namn kommer av att hans pappa är från Marocko. Hans mamma är svenska och han har växt upp i Stockholm. Men han har tillbringat somrarna i Marocko.
– Så jag har god kontakt med min släkt där, säger han.
Efter gymnasiet började han studera kemi i Uppsala och tog en magisterexamen.
Sedan blev han intresserad av biologi och tog en fil kand i ämnet. Därefter började han doktorera vid Karolinska institutet.
Det har han gjort med sådan framgång att han kommit på en ny teori om hur herpesvirus produceras i cellen. En upptäckt som kan underlätta att ta fram antivirala medel. Om det har han skrivit en artikel som publicerades i mars i Journal of Virology, den mest ansedda tidskriften om virologi.
Han har också tagit fram en helt ny bildanalysmetod att titta på virus som blivit uppmärksammad.
– Han är en driven forskare, säger hans handledare docent Cecilia Söderberg Nauclér.
Andra som känner honom beskriver honom som en glad kille.

Fackligt aktiv
Mohammed är inte bara en duktig forskare utan han är också mycket engagerad på KI och fackligt aktiv. Fram till årsskiftet var han ordförande i doktorandföreningen vid KI och förhandlade om lönerna för doktoranderna.
– Vi har haft problem på KI. Det har varit många som doktorerat på stipendier och många som forskat utan att vara registrerade. Men det har blivit bättre, säger han.

Lobba mot politiker
Mohammeds fackliga engagemang har lett vidare och han är nu med i styrelsen för SULF:s Svensk Doktorandförening, SDF.
Han är med i en grupp som sammanställer rapporten ”Att doktorera eller inte doktorera?”. Gruppen håller på att ta fram statistik över hur en doktorsexamen påverkar livslönen jämfört med enbart högskoleexamen.
– Statistiken är inte riktigt klar, men det ser ut som det inte är så stora skillnader. Utom om man blir professor vid de tekniska fakulteterna eller inom medicin.
Materialet ska presenteras under Almedalsveckan i sommar, där SULF för första gången deltar.
– Där ska jag lobba mot politikerna om finansieringsformerna för doktorander, säger han.
Vidare ska han medverka vid Universitets-lärarstämman i oktober och driva SDF:s frågor.
– Jag ska göra en presentation och leda en debatt. Vi vill att doktoranderna ska bli anställda från första dagen. Doktorandtjänst ska vara enda finansieringsformen för forskarstudier.
Han har också en rad andra uppdrag vid KI, han har suttit i rekryteringsutskottet och sitter nu i kvalitetsrådet.

200 doktorander
Men hur kom det sig att han träffade Bill Clinton?
Mohammed blev inbjuden till International Achievement Summit som i år arrangerades i Washington DC i början på maj. Inbjudan är en utmärkelse som går till cirka 200 av världens mest lovande studenter från 40 länder som dessutom engagerar sig vid sidan om forskningen.
Doktoranderna får under fyra dagar träffa några av världens ledande personligheter. Vid International Achievement Summit får varje år 20 ledande personligheter inom olika områden, inte bara vetenskap utan även konst, film, litteratur och politik, Golden Plate Awards. I år utsågs bland andra José Carreras, Hillary Clinton, Bob Dylan och Desmond Tutu. Bill Clinton tillhör dem som tidigare belönats och han var också där.

Inspirera världens ledare
Sammankomsten bekostas av den stenrika amerikanska familjen Reynolds. Syftet är att inspirera världens kommande ledare och att visa vad en individ kan åstadkomma. Bland annat diskuterade Mohammed Mellanösternkonflikten med Shimon Peres och myterna i Star Wars-filmerna med George Lucas.
– När vi flög dit var det näst intill overkligt, jag hade oerhörda förväntningar. Men berömdheterna var vanliga människor. De åt frukost och lunch och satt på en stol och deltog i seminarier som vi andra. Men de var oerhört socialt kompetenta, helt obesvärade i vilken situation det än gällde.
Utvald som en av världens mest lovande forskarstuderande, hur ser framtiden ut för Mohammed?

Ser positivt på framtiden
Han planerar att lägga fram sin avhandling i slutet av det här året eller i början av nästa.
– Sen blir det nog en postdoc, antagligen i USA men jag kan också tänka mig Japan. Och sedan vill jag helst jobba inom ett stort läkemedelsföretag i Sverige.
Han ser positivt på framtiden.
– Vi som fått studera så här är privilegierade. Med tanke på att många på ledande poster snart kommer att gå i pension är vi väldigt lyckligt lottade.
Hur har du kommit så här långt? Är du väldigt välorganiserad och målmedveten?
– Det gäller att ha intresse och tycka det är kul. Och man ska ha tur och vara på rätt plats, säger Mohammed.
Men det är nog bara en del av sanningen.
– Hos oss kommer ingen någonstans utan hårt arbete, säger hans handledare Cecilia Söderberg Nauclér.

PER-OLOF ELIASSON