Hur fungerar den?
– Universitetslärare kan boka en timmes möte med mig. Inför det går jag igenom kursplanen och söker efter genus- och teknikforskning som kan vara relevant, men som läraren oftast inte har koll på. Sedan diskuterar vi förslagen, och eventuella farhågor.
Vad kan det vara för farhågor?
– Till exempel: ”Jag är man, jag vet ju inget om det där.” Men det handlar ju inte om att undervisa om vad vi har egna erfarenheter av utan att förmedla kunskap och forskning – och det är ju lärarna experter på!
Hur många har sökt sig till helpdesken?
– Det är ingen kul siffra. Tre under detta halvår. 10–15 tycker jag skulle ha varit rimligt på ett år. Men helpdesken är en del av forskningsprojektet Framtidens ingenjörer – framtidens samhälle? Jämställdhet i ingenjörsyrket där jag också intervjuar lärare om utmaningarna med att ta till sig kunskap om genus och teknik, och genom dem hoppas jag nå ut mer.
Varför tror du så få har använt helpdesken?
– Lärarna går på knäna och har inte tid för utveckling av undervisningen. Men de flesta vill samarbeta och bolla idéer och jag hoppas avdramatisera frågan om genus och bli sedd som en kollegial resurs. Det är ju en lyx att få en kollegas ögon på ens undervisningsmaterial under en timme!
Få lärare använder Chalmers nya helpdesk för jämställdhet
Hallå där Anna Grzelec, doktor i ledarskap och organisation vid Chalmers, som sedan i höstas driver en helpdesk för universitetslärare för mer jämställdhet i undervisningen.
Universitetsläraren utformas enligt journalistiska principer och följer mediebranschens publicitets- och yrkesetiska regler. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, fackförbundet SULF.