Inget åtal väcks för doktorsavhandling utan etiktillstånd

Förundersökningen är nedlagd gällande ett uppmärksammat avhandlingsprojekt som saknar etiktillstånd. Åklagaren kunde inte finna nog med bevis för att forskningen påbörjades efter att etikprövningslagen trädde i kraft.

19 mars, 2024
Åklagaren har lagt ned förundersökningen om brott mot etikprövningslagen gällande ett uppmärksammat avhandlingsprojekt vid Lunds universitet.

När åtalsanmälan från Överklagandenämnden för etikprövning, Önep, hamnade på åklagaren Pia Björnssons bord fann hon skäl att starta en förundersökning gällande brott mot etikprövningslagen. Men efter att ha gått igenom handlingarna i ärendet och låtit förhöra berörda vid Lunds universitetet, har hon nu lagt ner den.

– Det gick inte att motbevisa påståendet om att forskningen hade påbörjats innan lagen trädde i kraft. Jag måste kunna göra det utom rimligt tvivel, säger hon.

Doktorandens, handledarens och prefektens främsta argument för att avhandlingen inte har behövt etiktillstånd har varit att den påbörjades 1999, fem år innan etikprövningslagen trädde i kraft. Önep gjorde däremot bedömningen att avhandlingens frågeställningar hade förändrats så pass mycket sedan dess att den var att betrakta som ett nyare forskningsarbete.

Därmed fann Önep en skälig misstanke om brott mot etikprövningslagen och åtalsanmälde projektet, vilket Universitetsläraren har skrivit om tidigare.

När Universitetsläraren når den nu disputerade forskaren med nyheten, säger hen:
– Nej, är det sant!? Ojojoj! Det var glädjande, inte bara för min skull utan också för dem som har uppfattat lagen på samma sätt som jag.

Hen fortsätter:
– Nu är bollen hos politikerna som snarast möjligt borde omformulera lagen. Samhällsvetenskaplig forskning borde inte begränsas och forskare bör inte skrämmas.