Niclas Månsson
Professor i pedagogik vid Södertörns högskola,
Varför har ni skrivit den?
– Det har ju på senare tid varit mycket diskussion om forskningsetiska prövningar. Men vi ville nyansera det hela, eftersom forskningsetik handlar om så mycket mer, bland annat plagiat och annat forskningsfusk. Vi ville skriva en bok som var specialiserad på forskningsetiskt kunnande och det forskningsetiska regelverket, den kommande generationen forskare ska ju också kunna förstå det här med oredlighet.
Vad är det för typ av bok?
– Lite som en lärobok där man utgår från de traditionella etiska perspektiven och ser var man hamnar i forskningsetiska sammanhang. För det finns ju inga forskningsetiska böcker som vänder sig direkt till forskare och doktorander, sådant är oftast inbakat i metodböcker. Eller så är det mer generella forskningsetikböcker.
Vilka vänder ni er till?
– Vi vänder oss till alla som håller på med forskning på universitets- och högskolenivå, doktorander, seniora forskare och handledare.
Hur vill ni att boken ska fungera?
– Som en handbok, en vägledning som är lärande. Men man kan inte se det som en manual, utan forskaren måste utveckla en etisk reflektion över sin praxis. Vi vill också visa att forskningsetik inte är så väldigt svårt som många tycker, om man bara tänker till lite i början.