Japan tar nya steg mot kostnadsfri högre utbildning

I Japan har frågan om att ta bort universitetens terminsavgifter varit på tapeten länge. Tidigare i år blev Osaka prefektur först ut med att göra just det. Men den politiska oppositionen är inte övertygad.

15 september, 2023
Tokyo universitet är ett av Japans högst rankade universitet. De närmare 30 000 studenter som är inskrivna här får, till skillnad från de vid Osaka universitet, tills vidare finna sig i att fortsätta betala för sin utbildning. Foto: Thomas Wederus

Idén om att införa gratis universitetsutbildning i Japan har dryftats många gånger de senaste åren. Tanken är att en utbildning tillgänglig för alla inte bara skulle öka jämlikheten i landet utan även slå ett slag för landets ekonomiska tillväxt, något som Universitetsläraren rapporterade om 2017.

I våras beslutade Osaka prefektur att gradvis göra all högre utbildning kostnadsfri, med avsikten att det ska bli helt gratis 2026. Dessutom har Japans styrande parti Liberaldemokratiska partiet, LDP, föreslagit att hushåll med barn ska få sina studieskulder strukna för att uppmuntra barnafödande och studier.

Men den politiska oppositionen är inte övertygad. Det näst största partiet, Konstitutionell-demokratiska partiet, CDP, har visserligen också som mål att göra högre utbildning kostnadsfri i landet. Partiet ställer sig däremot kritiskt till den senaste utvecklingen.

”Att skaffa barn eller inte är upp till individen. Det valet ska inte förknippas med andra beslut som att studera på universitet.”

Hiroyuki Moriyama från CDP tar emot Universitetsläraren för en intervju i representanthuset i centrala Tokyo där han är ledamot.

– Vår ställning är att hela Japan ska ha samma tillgång till högre utbildning. Det ska vara lika för alla. Men om Osaka prefektur inför kostnadsfri högre utbildning kommer det inte vara lika. Det kommer att gynna de som bor i Osaka och de som väljer att flytta dit för att studera, men det innebär att klyftorna i landet växer.

Hiroyuki Moriyama riktar även skarp kritik mot LDP:s förslag om slopade studieskulder för personer med barn.

– Att skaffa barn eller inte är upp till individen. Det valet ska inte förknippas med andra beslut som att studera på universitet. Att koppla barnafödandet till studieskulder ser vi som långsökt, ett misstag.

För Hiroyuki Moriyama är vägen framåt tydlig när det gäller utbildningen i Japan.

– Det är en självklarhet att högre utbildning i Japan ska vara tillgänglig för alla. Oavsett omständigheter, oavsett om man väljer att gifta sig eller skaffa barn, oavsett vad man har för inkomst. Detta kommer vi att fortsätta kämpa för, säger han.

Hiroyuki Moriyama

Högre utbildning i Osaka

De statliga universiteten i Osaka är i dag gratis för hushåll med en årsinkomst under motsvarande 435 000 kronor. Det nya beslutet innebär att den inkomstgränsen tas bort successivt under en treårsperiod. Från och med 2024 slipper de som är inne på sitt fjärde studieår betala terminsavgifter, och 2026 blir högre utbildning gratis för alla.

Osaka är Japans tredje största stad och Osaka prefektur, med en befolkningsmängd på runt 9 miljoner människor, är en av landets 47 prefekturer.