Forskning om katters läten gav alternativt Nobelpris

Hallå där Susanne Schötz, docent i fonetik vid Lunds universitet, som fått årets IgNobelpris i biologi för sin forskning om katters läten.

12 oktober, 2021
Lars Gustafsson
Susanne Schötz analyserar katters lätet, här tillsammans med katterna Donna och Turbo. Nyligen belönades Susanne Schötz med IgNobelpriset för sin forskning.

Hur känns det?
– Väldigt överraskande men också väldigt roligt.

Vad är det du forskar om?
– Tillsammans med Robert Eklund och Joost van de Weijer, som också till­delats priset, har jag forskat om katt–människa- och katt–katt-kommunikation. Vi har med språk­vetenskapliga metoder identifierat, analyserat och beskrivit kattens olika typer av läten. Katten jamar ju inte bara utan den kurrar, spinner, morrar, fräser, ylar, vrålar samt tjattrar och kvittrar när den ser ett bytesdjur. Bland annat har vi funnit att en glad katt ofta har en stigande tonmelodi, medan en stressad och miss­nöjd katt har en fallande ton­melodi.

Är kattspråket universellt, internationellt och/eller individuellt?
– Alla katter som jag studerat använder de här lätena, men med lite variation, för katterna är också personligheter. Människorna som umgås med katter påverkar också lite grann. Pratar man mycket med sin katt tror jag den pratar mycket tillbaka.

Förutom vetenskapliga artiklar, finns andra sätt att ta del av rönen?
– Jag har skrivit en populär­vetenskaplig bok, Kattens hemliga språk, och så har vi lagt ut olika kattläten på meowsic.se.

Ska du fortsätta forska om kattspråk?
– Ja, jag tycker att vi bara precis har börjat att skrapa på ytan. Jag hoppas på samarbeten med andra ämnesområden, som etologi och bioakustik.

Lars Gustafsson

Nummer 4, 2023