Falska nyheter ledde till forskarpris

Hallå där Michael Bossetta, medieforskare vid Lunds universitet, som fått pris bland annat för att i sin forskning ha spridit falska nyheter på nätet.

20 oktober, 2020

Vad är det för pris du fått?
– EYRA-priset som delas ut av EuroScience till ”de mest begåvade unga europeiska forskarna”. Bara två forskare får det varje år.

Vad fick du priset för?
– Jag är särskilt glad för att de belönar hela den forskning som lett fram till min doktorsavhandling. Den handlar framför allt om hur sociala medier påverkar demokratin.

Du har också skapat fake news­bottar. Varför då?
– Under mellanårsvalet i USA för två år sedan ville jag se hur sannolikt det var att användarna klickade på sådana länkar. En av fem klickade på en länk som var falsk.

Ser du några etiska problem med att plantera falska nyheter i sociala medier?
– Det är problematiskt om det leder till påverkan vid ett demokratiskt val, eller kan leda till våld. Men vi valde exempel som inte hade sådan potential.

Vad mer har du funnit?
– Människor har mycket större tilltro till nyheter som verkar spridas av någon som tillhör samma grupp som de själva, det kan vara etnicitet eller politiska åsikter.

Hur ska du fortsätta din forskning?
– Jag har två projekt, ett för att se om människor som utrycker politiska åsikter online över tid blir mer extrema i sina idéer. Det andra är om det är skillnad på hur politiker i USA uttrycker känslor i politiska annonser och i andra sammanhang i sociala medier.