AI-influencer ska locka studenter till Högskolan Västs teknikutbildning

Hallå där Maria Derner, kommunikationschef vid Högskolan Väst och delansvarig för högskolans projekt att skapa en datorgenererad influencer, en AI-influencer.

14 februari, 2020

Vad är det ni gör i projektet?
– I den första delen tar vi reda på vad som intresserar målgruppen, 13–15-åringar, vilket beteende de tycker är intressant och hur influencern ska se ut. Vi vet ännu inte om det blir en han, hon eller en hen. Det får analysen avgöra när vi vet hur målgruppen tänker och tycker. I steg två har vi förhoppningsvis fått fram en persona, ett AI-verktyg som i form av en influencer kan börja agera. Det här är samtidigt ett kommunikationsprojekt, vi ska vara transparenta och informera om vad vi gör.

Varför gör ni det här?
– Projektet grundar sig i en önskan att hitta ett nytt sätt att attrahera studenter till högre teknikutbildning, inte minst tjejer. Det är många som arbetar med rekrytering, men det har inte hänt mycket, utan det är fortfarande lågt söktryck till många teknikutbildningar. Vi ville hitta ett nytt grepp på den här frågan och då komma in innan ungdomar ska välja gymnasie­inriktning. Det finns studier som visar att barn ofta är väldigt teknikintresserade men att de tappar intresset under grundskolan.

Hur långt har ni kommit?
– Vi är fortfarande i första fasen men vi har nu lanserat en hemsida om projektet, art.hv.se. Inom kanske tre månader hoppas vi kunna gå vidare till nästa steg och skapa influencern och börja kommunicera.