Tyngdlyftningen lyfter Högskolan i Halmstad

Att fler människor ska kunna kombinera elitidrott med högskolestudier, det är en fråga som länge engagerat Urban Johnson, professor i psykologi vid Högskolan i Halmstad.

11 oktober, 2022
Lisa Beste
Urban Johnson och kollegorna vid Högskolan i Halmstad vill underlätta för elitidrottare att nå en examen. I höst startar de en elitidrottsmiljö för studenter som är tyngdlyftare.

Från och med i höst får elitidrottarna som studerar vid Högskolan i Halmstad sällskap av tyngdlyftare. Urban Johnson leder satsningen på ytterligare en elitidrottsmiljö vid lärosätet.
– Man ska inte behöva åka till USA för att kunna ägna sig åt både elit­idrott och studier, säger han.

Högskolan i Halmstad är tillsammans med Malmö universitet ett av Sveriges sex riksidrottsuniversitet.
– Jag hoppas att vi kan etablera en miljö där golfspelare, bordtennisspelare, tyngdlyftare och andra får nytta av varandra. Idrottare inom olika sporter har mycket gemensamt. Vi skulle kunna ordna workshops om teknik inom styrketräning till exempel.

Urban Johnson har själv ett förflutet som handbollstränare för både ungdomar och seniorer i olika städer i Sverige. Därför föll det sig naturligt för honom att rikta in sin forskning inom psykologi mot just idrott.

Möjlighet att satsa på idrott
Han tycker att det är viktigt att människor ska ha möjlighet att satsa fullt ut på idrott även efter gymnasieåldern, utan att behöva avstå från den akademiska utbildningen.
– I Sverige har vi länge varit duktiga på att hjälpa idrottande ungdomar, i form av riksidrottsgymnasier. Vi har inte varit lika långt framme med idrottsuniversitet, men på senare år har det skett en stor utveckling.

Poängen är att studierna ska vara flexibla så att studenterna till exempel ska kunna åka på internationella tävlingar. Syftet är också att skapa ett gynnsamt sammanhang för studenterna och en unik träningsmiljö med elittränare och experter.
– Jag hoppas att vi sätter Halmstad på kartan genom den här satsningen, inte bara i Sverige utan även internationellt, säger Urban Johnson.

Lisa Beste

Urban Johnson forskar om psykologin vid uppkomst och rehabilitering av idrottsskador, till exempel kring varför vissa idrottare har lättare än andra att komma tillbaka efter en skada. På fritiden ägnar han sig bland annat åt löpning och cykling.