Journalistutbildning samarbetar med dagstidning inför valet

Hallå där Andreas Mattsson, adjunkt och programansvarig för journalistutbildningen vid Lunds universitet, som inför valet i september inlett ett samarbete med HD-Sydsvenskan där studenterna får arbeta fram material som ska publiceras.

29 maj, 2018
Pelle Bouveng

Vad ska studenterna göra?
– Under vårens sista delkurs ska studenterna verka i ett projekt i en redaktionell miljö och arbeta med undersökande journalistik. Alltså sådant som vi tidigare har studerat teoretiskt. I årets projekt ska studenterna bland annat kartlägga sociala medieaktiviteter hos alla förstanamn på alla vallistor i kommunvalen i Skåne. Det är 33 kommuner så det handlar om cirka 250 personer.

Hur ska studenterna sedan granska dessa politiker?
– De ska gå igenom deras sociala medieaktiviteter, hur öppna de är och titta på hur mycket de eftersträvar dialog med väljare. Studenterna gör även intervjuer med politikerna samt samlar in data med hjälp av en enkätundersökning där vi undersöker politikernas åsikter.

Ni samarbetar med det icke vinstdrivande företaget Meedan som i sitt projekt ”Popupnewsroom” de senaste åren genomfört liknande projekt under valrörelserna i USA, Storbritannien, Frankrike och Mexiko. Vad är egentligen en pop-up-redaktion?
– Det handlar om att utnyttja journaliststudenter som en resurs till att arbeta med en granskande arbetsuppgift under ett tillfälligt projekt. Alltså precis det jag nyss beskrev.

Förser ni inte HD-Sydsvenskan med gratis arbetskraft?
– Vår och många andra utbildningar består ju av praktik och praktiska inslag och jag tycker att det är viktigt att korta avståndet mellan teoretisk och praktisk undervisning. Då kan man knyta kontakter och bygga relationer.

Pelle Bouveng