Högskolan i Skövde förmedlar kulturarv med spelteknologi

Hallå där, Lars Vipsjö, lektor i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde och projektledare för Kastis, Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg.

Vad är idén bakom projektet?
– Vi studerar hur man kan göra en berättelse som kan finnas i flera medier samtidigt. Tanken var att på olika sätt förmedla kulturarv och kulturarvsplatser med hjälp av spelteknologi, som visualiseringar på museer eller besöksmål.

Vad har blivit mest lyckat?
– Vi har gjort en barnboksserie som tilldrar sig på olika kulturarvsplatser. Av 15 kommuner i Skaraborg är 13 med, jag hoppas få med de två sista också. Alla kommuner får varsin barnbok som handlar om lokala besöksmål. Till böckerna som ges ut av Lokrantz förlag, finns en app med vilken barnen kan skanna en symbol i boken och få fram sagoväsen att samla på. Det ska också bli ett brädspel där vi använder handlingen i alla böckerna för att visa sevärdheter i hela Skaraborg.

Hur genomfördes projektet?
– Nästan allt arbete görs av studenter. Det bygger på frivillighet och på deras idéer och mycket sker i undervisningen. Programmeringen köper vi från ett företag, Solutions Skövde, vilka är tidigare studenter. Projektet har redan knoppat av i andra projekt, exempelvis ett spel för barn på Glasets hus i Limmared och en app till en utställning på Naturrum/Victoriahuset vid Läckö slott.

Vad händer nu?
– Projektet tar slut 31 juli 2018. Nu i vår ska jag söka nya pengar för en fortsättning så vi kan ta tillvara erfarenheterna och gå vidare på en högre nivå. Exempelvis vill jag bygga vidare på barnboksprojektet för att det har fungerat så fint.


Kategorier: Artiklar, Samverkan, Student