Kungen av Wikipedia ligger bakom åtta miljoner artiklar

Sverker Johansson har med hjälp av en bot skrivit över åtta miljoner artiklar på Wikipedia. Men sin egen wiki-sida har han hållit fingrarna ifrån.
– Det är ofint att skriva om sig själv, slår han fast.

26 september, 2017
Karin Janson
Sverker Johansson vid Högskolan Dalarna har gjort ett tvärt kast i sin akademiska karriär: från partikelfysik till lingvistik.

När Sverker Johansson började skriva artiklar på Wikipedia kunde han aldrig drömma om att han skulle hamna på Wall Street Journals förstasida.
– Jag blev intervjuad av en norsk tidskrift och något halvår därefter ringde Wall Street Journal. Senare förstod jag att det var för att de hade en norsk journalist som hade läst om mig i Norge.

Efter det har han varit med i medier över hela världen i rollen som ”världens mest produktiva författare”. Bakgrunden är att han skapat en bot som hämtar fakta från olika databaser och matar in som artiklar i Wikipedia med hjälp av algoritmer. En bra dag skriver boten 10 000 artiklar.
– Min mest lästa artikel handlar förmodligen om en fågelart, jag började med att lägga in fåglar så de har funnits länge och det finns många fågelskådare.

För Sverker Johansson började den akademiska banan med en doktorsexamen i fysik, innan han gjorde ett tvärt kast i karriären och tog en magister i lingvistik.
– Partikelfysiken blev ett för stort ämne, vi kunde vara 500 medförfattare på en forskningsrapport så jag tröttnade. Men det har inte varit några bra karriärdrag att hoppa mellan ämnen som jag har gjort, jag kommer nog aldrig att bli docent. Å andra sidan har jag haft roligare än om jag hade fastnat inom fysiken.

År 2014 bytte han en tjänst vid Högskolan i Jönköping mot Högskola Dalarna.

Hur är attityden gentemot Wikipedia inom forskarvärlden?
– Alla säger att de inte använder det och alla gör det, svarar Sverker Johansson och ler.

Får man skriva om sig själv?
– Nej, det är ofint. Men man kan ju delta i diskussionen som hör till sidan.

Karin Janson

Sverker Johansson är chef för utbildnings- och forskningskansliet och ingår i ledningsgruppen vid Högskolan Dalarna. Hans bot Lsjbot har skrivit över 80 procent av innehållet på svenska Wikipedia, men numera skapar den bara innehåll på språken cebuano och waray.