SULF Uppsala välkomnar oförändrad rekryteringsprocess av ny rektor

Rekryteringen av Uppsala universitets nästa rektor kommer att gå till i stort sett som förra gången. Ett besked som välkomnas av SULF i Uppsala.

19 december, 2016

Processen kring rekryteringen kommer alltså i stort att se ut som inför förra gången, då Eva Åkesson rekryterades.

Detta enligt konsistoriets beslut i förra veckan, efter månader av intensiv debatt och remissrunda (se Universitetsläraren 9 november).

– Det kan bli en bra process, det beslut som togs nu är mycket bättre än det förslag som fanns från början, med bland annat två hörandeförsamlingar, säger Kirsi Höglund, ordförande för SULF vid Uppsala universitet.

Samtidigt är hon besviken över att den rekryteringsgrupp som ska ta fram förslag på ny rektor inte blir en del av hörandeförsamlingen, utan i stället utgår från konsistoriet.

– Det innebär att konsistoriet inte lyssnat på verksamheten, på lärarna och forskarna, som inte får samma inflytande över rekryteringsgruppen som konsistoriet får. Jag tror att ganska många är besvikna över att konsistoriet därmed inte agerar som vår styrelse och en kontrollfunktion för skattebetalarna, utan i stället gör sig till ett verkställande utskott.

Konsistoriets ordförande Carola Lemne kommer inte att ingå i rekryteringsgruppen, med hänvisning till för stor arbetsbelastning som vd för Svenskt Näringsliv. De externa ledamöterna i gruppen blir i stället vice ordförande Gunnar Svedberg samt Christina Mattsson.

– Besvikelsen hos lärare och forskare handlar inte om personer, det kan som sagt bli en mycket bra process, men vi ser det som principiellt sämre att konsistoriet lägger sig i valprocessen, säger Kirsi Höglund.