Hög igenkänningsfaktor i skruvad doktorandfilm

"The PHD Movie 2: Still in Grad School" har haft Sverigepremiär och producenten Jorge Cham besökte Karolinska institutet, KI, och Kungliga tekniska högskolan i samband med två filmvisningar i oktober.

18 november, 2015
Lisa Beste
Piled Higher and Deeper Publishing
Den Namnlöse Doktoranden (spelad av doktoranden Raj Katti) våndas över sin första konferenspresentation i filmen PHD Movie 2.

Komedin är en uppföljare till The PHD Movie från 2011. Båda verken är filmatiseringar av den tecknade serien PHD (Piled Higher and Deeper) Comics och handlar om livet (eller bristen på liv?) inom akademin, i en tillskruvad version av hur skaparen Jorge Cham upplevde sin tid som doktorand och av berättelser han fått från sina fans.
– Jag har haft stor nytta av min doktorsexamen även utanför akademin, eftersom jag skriver serier om att vara doktorand, säger Jorge Cham och skrattar tillsammans med publiken i salen på KI som för tillfället förvandlats till biosalong.
The PHD Movie 2 är producerad med en större budget än ettan och det ger ett lyft i filmupplevelsen. Nya karaktärer gestaltade av utbildade skådespelare agerar tillsammans med teamet av doktorander som agerade i den första filmen. Vi återser Cecilia som ska skriva klart sin doktorsavhandling och den Namnlöse Doktoranden som ska hålla en presentation på en konferens.

Doktorandens plötsliga behov att putsa köksluckorna
Visningen på KI samlade en publik på omkring 250 personer. I minglet efteråt ansågs igenkänningsfaktorn i filmen hög. Känslan när man träffar sin handledares handledare ”the grand supervisor” på en konferens är ett exempel. Ett annat är det plötsliga behovet av att putsa bort fläckar från köksluckorna när man egentligen borde skriva sin av handling.
PHD Comics-skaparen Jorge Cham kommer ursprungligen från Panama. Han disputerade i mekanisk ingenjörsvetenskap vid Stanford University 2003. Efter några år som forskare och lärare vid California Institute of Technology lämnade han akademin och sedan dess har serietecknandet som startade som en hobby varit hans ”riktiga” jobb. Teckningarna publiceras i tidningar runt om i världen och finns samlade i fem seriealbum.
Enda sättet att se The PHD Movie 2 nu är att gå på någon av de filmvisningar som ges under hösten. Via hemsidan www.phdcomics.com går det att boka en visning.
– Senare kommer det också att bli möjligt att streama filmen från hemsidan, säger Jorge Cham.

Lisa Beste
Piled Higher and Deeper Publishing